Ukategorisert

Audiovisuelle opplevelser på Workshop

Vel overstått Workshop VI!

Nervene har lagt seg nå, og jeg kan konstatere at vi kom i mål denne gangen også. Som oftest med slike dager dukker ting opp i siste liten: alt fra sykdom til iMac adaptere – som krever øyeblikkelige alternativ og løsninger. Når dagen endelig er der kan vi ikke gjøre annet enn å håpe at alt har vært tenkt på, og at både teknologi, presentører og publikum er interessert i å dra i samme retning. Heldigvis tror jeg alle kom seg noenlunde i mål samtidig, selv om det å finne fram på Gløshaugen var en særdeles utfordring for en Dragvoller som meg.

Det ble en spennende dag, med tema som dekket veldig ulike aspekter av spilling. Kanskje ironisk nok endte den opp å handle lite om dataspill, og mer om de situasjonene der dataspill går over i å være lyd, animasjon, rytme, markedsføring, machinima eller bare som en opplevelse. Men, det viser kanskje også hvordan dataspill ikke er en avgrenset kulturell praksis.  Det å lage og spille dataspill er knyttet opp til en rekke andre aktiviteter som ikke nødvendigvis handler om å spille, eller om «gameplay» i seg selv. Rune Spaans startet av dagen men en rekke spennende tilbakeblikk på hans arbeid og erfaringer fra en ung spillbransje, og en sniktitt på siste prosjekt sammen med Ablemagic. Sammen med Sara snakket jeg om Machinima som viser hvordan brukere tar en spillteknologi og vrir det om til et verktøy for å fortelle om spillopplevelser såvel som å skape egne historier. TerraVision viste oss hvordan spillets audiovisuelle kvaliteter gjør det til et ideelt verktøy for å skape oppmerksomhet og engasjement, kvaliteter ettersøkt i markedsføring. Ole Goethe brukte rytmebegrepet for å forklare hvordan gode spill og animasjoner (såvel som andre presentasjoner) er bygget opp. Jory Prum er en annen som driver med lyd, men gav oss heller mange erfaringer og tips i forhold til det å jobbe med «asset management» – altså hvordan håndtere de mange lydklipp som må til i en spillproduksjon.

Dagen ble rundet av med en videokonferanse fra USA der Kelee Santiago gav oss noen innblikk i hvilke tanker The Game Company hadde om det å skape en god spillopplevelse gjennom å spille på en rekke følelser i Flower. Ikke minst fikk vi også sagt hei til en solbrun Alf Inge.Om du ikke fikk med deg dagen anbefaler jeg å ta en titt på sidene våre joingame.org der referat samt kopi av presentasjoner vil bli lagt ut.

Midt på dagen delte vi oss i to for å ta opp to ulike tema: «Den store norske spillundersøkelsen» og «Støtteordninger». Selv med gode presentasjoner fra bl.a. Tumbleweed var det variert på hvor mye og hvilken type innspill vi fikk fra dere i salen. Vi kommer likevel til å jobbe med å få lagt grunnrammene til en spillunderøkelse, og vil kontakte Norsk Filmfond/Midtnorsk Film for å se om kanskje JoinGame kan bidra med rett kompetanse når det gjelder søknadsprosessen for dataspill utviklere.

Det neste på agendaen for oss er å evaluere det siste årets Workshops. Årsrapport skal snart leveres inn og vi må ta litt regnskap av hva vi har gjort så langt, og hva vi ønsker mer av. Dette skal opp i styret, men vi kommer også til å spørre dere som medlemmer hva dere ønsker å se mer av i framtiden.

Takk for denne gang!

Hilsen Kristine

Reklamer

Diskusjon

2 kommentarer om “Audiovisuelle opplevelser på Workshop

  1. Fin oppsummering, men én liten feil: du må gjerne bytte ut «TerraNova» med TerraVision 🙂

    Skrevet av Erik Harg | 11. mai 2009, 09:32

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: