Tema: JoinGame

JoinGame 2.0 – Verdinettverk på dataspill

JoinGame er 1 av 14 som sendte søknad om verdinettverk til VERDIKT under Forskningsrådet i februar i år. Vi får vite resultatet ca. rundt 15. april. Her er utdrag fra søknaden:

Prosjektets hovedmål:

Å tilby en virkelig og virtuell møteplass for å styrke formidling, innovasjon, forskning og internasjonalisering innen dataspill i Norge.

[…]

Introduksjon:

I 2004 jobbet over 144000 mennesker i USA i dataspillindustrien og den tilførte 18 milliarder dollar (120 milliarder NOK) til USAs bruttonasjonalprodukt [1]. I 2008 ble det solgt dataspill over disk for mer enn 668 millioner kroner i Norge [2]. Produksjon av dataspill har nå blitt en kjerneindustri for flere land og den gir mulighet for eksport internasjonalt. Studier viser at den oppvoksende generasjon bruker stadig mer tid på dataspill sammenliknet med andre medier som TV, film, aviser, blader og bøker [3]. Opprettholdelse og utvikling av industri på dette området er derfor svært viktig. Det er også viktig å kunne undersøke hvordan bruken av dataspill virker inn på samfunnet samt utvikle ny dataspillteknologi.

Som St.melding 14 2007-2008 (“Spillmeldingen”) [3] understreker, er de største utfordringene for norsk spillbransje i dag er at utviklerne er små og spredt over hele landet, mangler kompetanse for å gjøre større prosjekter, mange er i startgropa og mangler internasjonal erfaring. Norsk spillforskning har vokst i de siste årene, men lider fortsatt av å bestå av små spredte grupper som har mindre nasjonale forskningsprosjekter og er i liten grad involvert i internasjonale prosjekter (for eksempel mot EU).

[…]

Nettverkets faglige fokus:

Faglig fokus for nettverket JoinGame 2.0 er å styrke forskning på og utvikling av dataspill i Norge spesielt med fokus på formidling, innovasjon og internasjonalisering gjennom faglige seminarer og møter, samt samarbeid og utveksling av kunnskap og ideer ved hjelp av sosiale media og annen digital kommunikasjon. Verdinettverket vil bygge videre på det eksisterende JoinGame-nettverket som i dag består av over 170 organisasjoner bestående av universiteter, bedrifter, offentlige og andre institusjoner.

[1] Robert Crandall and J. Gregory Sidak, Study, ”Video Games: Serious Business for America’s Economy”,

Educational Software Association, 2006.

[2], Alf Henrik Nordby, ”Årets omsetningstall fra spillbransjen 2008: Spillbransjen med nok et rekordår bak seg,

12,6% økning i omsetning inn til butikk”, Norsk spill- og multimedialeverandørforening, 2008.

[3] Kultur- og kirkedep., ”Stortingsmelding nr 14 (2007-2008) Dataspill”, Web:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/dok/regpubl/stmeld/2007-2008/stmeld-nr-14-2007-2008-.html , 2008.

Kryss fingrene!

Reklamer

Diskusjon

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: JoinGame 2.0 er offisielt « JoinGame for spill-Norge - 28. august 2011

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: