Intervju

Spillutvikler illustrert som ridder

Var du også imponert over den siste JoinGame-plakaten og lurte på hvem som sto bak? Vi har tatt en liten virtuell prat med Simon Stafnes Andersen i D-Pad Studio om plakatdesignet, planene til D-Pad Studio, og om spillfeltet generelt.

Hei Simon! Først må vi gratulere D-Pad Studio med 200 000 kr i utviklingsstøtte til spillet Vikings On Trampolines. Hva er planen nå?

Vikings on Trampolines, D-Pad Studio

Vikings on Trampolines, D-Pad Studio

Mange takk! For øyeblikket fokuserer vi alt vi kan på å ferdigstille Owlboy. Folk har tross alt ventet en stund, så vi jobber på spreng for å sette ting sammen. Vi har derimot sendt inn Vikings on Trampolines til IGF konkurransen i San Francisco, så vi har alle planer om å ta spillet til neste nivå. Og så er det jo selfølgelig juleforberedelser. Jeg holder også på å arrangere et galleri med noe av kunsten min ved et universitet i Boston, så ting går framover.

Kan du si litt om bakgrunnen din og de valgene som har ført til at du ble spillutvikler?

Jeg har vært kunstner så lenge jeg kan huske, og har tegnet helt i fra barndommen. Til tross for dette var det aldri noe lett valg å finne ut hvilken retning jeg ville ta. Kunst er et veldig bredt felt, og jeg holdt på med alt fra tegneserier, animasjon, tradisjonell kunst til små nesten-spill. Det jeg etterhvert innså var hvor mye spill var involvert i alle aspekter av hva jeg lagde. Jeg hadde tross alt tegnet spillfigurer, både egne og andres i årevis. Jeg hadde også en forkjærlighet for Pixelgrafikk, men bestemte meg for å lære 3D så jeg kunne få en fot i døren innenfor industrien.

I denne perioden jobbet jeg med en egen gruppe på et hobbyprosjekt. Dette ga innsikt i hvordan å jobbe som et team, og arbeide mot et felles mål. Mens jeg jobbet under et reklamefirma begynte jeg på siden å utvikle det som til slutt skulle bli Owlboy. Etter et år sluttet jeg i jobben og begynte som freelancer for å kunne jobbe mer fokusert på Owlboy prosjektet. Det har vist seg å være en utmerket idé så langt.

Du står bak plakaten til det kommende JoinGame-arrangementet 16. november. Kan du si litt om fremgangsmåten og idéene bak?

Jeg har faktisk en av de gamle plakatene hengende på kontoret og har av og til lurt på hvordan jeg ville gjort det annerledes. Da tilbudet dukket opp var det en flott mulighet til å leke rundt med konseptet.

Ideen var å opprettholde temaet med spilldesign; å vise spill som blir skapt eller som tar del i hverdagen. Den orginale ideen besto i å la utvikleren være del av universet han/hun hadde laget og bruke utviklerverktøy som våpen. Jeg begynte med å skisse konsepter med riddere og drager som tema, som jeg tenkte kunne fungere som en metafor for hindere man må takle under utviklingen. Det jeg visste fra begynnelsen av var at jeg ville lage noe som hadde en litt intens strek. Dynamiske og raske linjer. Jeg har alltid lurt på hvordan jeg kunne få det til å funke som en plakat.

Konseptet med ridderen gikk ikke veien jeg hadde planlagt, hovedsaklig siden tegnebrett-pennen jeg brukte som sverd ikke nødvendigvis var gjenkjennelig for utenforstående publikum. Jeg begynte å bevege meg mer i retning keyboard og kom omsider på ideen om å la handlingen spille seg ut bak utvikleren, men plassere figuren på en slik måte at han/henne ville ta del i det som skjedde. Som en kontrast til det som var på skjermen forandret jeg rustningen til mer normale klær. Den orginale skissen hadde fine former og utseende og kjønn kom naturlig derfra, med noen fregner lagt til som referanse til damen min (Jeg har en tendens til å være litt cheesy sånn…)

Jeg beholdt ridderen som del av figurene på skjermen og utarbeidet et passende følge med karakterer. Jeg hadde selvfølgelig plenty med referanser i bakgrunnen siden jeg hadde mulighet (Otus fra Owlboy er selfølgelig sneket inn,) og jeg bestemte meg får å blåse opp en pixelfigur for å gjøre det tydelig hva tema i plakaten handlet om. Det var ikke før jeg begynte å legge på farger at jeg fant den kantete stilen jeg lette etter. Jeg bestemte meg for å gjøre om på hele plakaten for å ta i bruk stilen til det fulle. Naturligvis er det ting jeg jeg fremdeles stusser over, men jeg pleier å bedømme resultatet etter hvor lite jeg føler jeg har å fikse på, så jeg vil si jeg er fornøyd.

Vi er veldig stolte og takknemmelige for at du stilte opp for oss med plakaten. I JoinGame er vi opptatt av å lage en møteplass blant annet for spillutviklere og forskere. Er det noe innenfor dataspillfeltet du savner forskning på?

Generellt sett er det mange områder innen spill man kan for lite om. Jeg er overbevist om at spill har utappede muligheter til å både lære vekk ferdigheter og å la spilleren sitte igjen med noe verdifullt. Når man kan føle fullstendig ekstase ved slutten av et Mario-spill, eller gråte etter en cutscene i et RPG, sier det noe om hvor lite som skal til før man kan ta denne teknologien til neste nivå. Det faktum at man kan leve ut et hvilket som helst scenario åpner for enorme muligheter.

Samtidig er det viktig at man klarer å opplyse folk som kanskje ikke har noe direkte forhold til spill om hva industrien går ut på. Jeg vet det er en idé mange har at den gamle generasjonen vil dø ut og de som vokste opp med spill vil bli sittende igjen, men så enkelt er det nok ikke. Spill har fått en stereotype som ser ut til å gå igjen, og det må nok en del arbeid til før spill kan sees på som noe som bidrar til samfunnet. Dette er nok en oppgave som utviklere må ta på seg, men det hjelper nok på hvis man får litt backing fra andre hold (politikere som tør å spille noe annet enn Tetris er vel kanskje en start, hahaha!) Hvis industrien kan aksepteres på samme nivå som filmer, noe foreldrene dine kunne tenkt seg å gå ut å se på en lørdags kveld, da er vi inne på noe.

Alle skissene i artikkelen er lagd av Simon. Den originale plakaten kan sees her. Se flere av hans arbeider på deviantART.

Diskusjon

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: Spill = film = lørdagskos? « Spillvev - 28. november 2011

Legg igjen en kommentar

