Intervju

Spillmakere under samme paraply i Bergen

Vestlandsbaserte spillutviklere har samlet seg i Spillmakerlauget. Den offisielle medlemslista på forumet deres teller 70 medlemmer, og laugets visjon er i følge nettsiden «å fremme en bærekraftig spillindustri i Bergens-regionen. Vi skal fungere som et bindeledd mellom utdanning og industri, og danne en arena for alle med interesse for spillutvikling.» Vi har tatt en prat med styremedlem Peter Wingaard Meldahl i Rain AS.

– Hvordan oppsto Spillmakerlauget?

For litt mer enn ett år siden fikk vi i Rain AS en idè om å samle spillbedrifter i Bergen, siden det virket som om det var flere av oss. Vi fikk noen midler fra Senter for nyskaping og satte i gang. Det viste seg at det var flere aktuelle bedrifter enn vi trodde på forhånd. Vi kartla spillbedriftene vi kunne finne, og samlet de som ville til et møte.

På dette første møtet ble tanken om utvikler-øl skapt, og det har vert en sosial hjørnestein siden.
Gjennom fast kontakt på denne måten fikk vi arrangert bl.a. den første gamejammen i Bergen i 2011 og felles turer på eksterne arrangementer. Turbo Tape Games og Vostopia benyttet den nye kontaktflaten til å lage Velocipede som et samarbeidsprosjekt.

Forrige sommer samlet vi folket på et nytt møte, og besluttet å formalisere lauget. Navnet ble nedfelt, et styre ble utnevnt, og sakte men sikkert fikk vi fordelt ansvarsområder. Siden har vi snakket på skoler, laget nettsiden, arrangert nok en gamejam, hatt felles arbeidsdager og selvsagt hatt flere utvikler-øl.

– Hvem kan være med i lauget?

Styret i Spillmakerlauget. Øverst fra venstre: Stefan Svellingen, Peter Wingaard Meldahl (leder for Rain AS), Ricki Sickenger (leder for Badgerpunch) Nederst fra venstre: Bjarte Sebastian Hansen (musiker), på skjerm og med på møtet over skype er Bjarne Rene (leder for Vostopia), og Espen Sæverud (Turbotape).

Alle med interesse for spill kan være med på listene våre og bli invitert til arrangementene våre. For å få med seg alt bør man komme seg på mailinglisten vår.

Vil man være med å bestemme derimot, så må man gjøre det gjennom et selskap. Sammen velger vi styret én gang i året, som både jobber selvstendig og har myndighet til å sette ned arbeidsgrupper.

– Hva er hovedprioriteten til Spillmakerlauget fremover?

Spillmakerlauget har fått masse forespørsler om å utvide aktiviteten over Vestlandet. Dette kommer til å ta litt tid, og er derfor en hovedprioritet for øyeblikket. Følg med på forumet for å se hvilken vei ting går.

– Til slutt: Har dere noen råd til andre ferske spillselskaper, som vil starte lokallag for spillutviklere?

– Ja! Slutt dere til oss
– Gå på JoinGame sine events og om mulig også andre spill-events. Spesielt i oppstartfasen til selskapet.
– Ikke lag MMO eller FPS. Det er det andre med mer penger som gjør bedre enn deg.
– Ikke skriv din egen spillmotor. Bruk Unity, Gamemaker, Unreal Engine eller noe lignende. Alt etter behov.
– Tips: Blender er et flott gratis 3D-program.

Reklamer

Diskusjon

2 kommentarer om “Spillmakere under samme paraply i Bergen

  1. Enig i det meste bortsett fra det med Blender, makan til migrenefremkallende UI skal en lete lenge etter.

    Skrevet av Raymond Gaustadnes | 28. februar 2012, 18:55

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: Intervju med Rain Games om spillet Teslagrad | JoinGame for spill-Norge - 24. mai 2013

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: