Reisebrev

GDC12: Mandag 5.mars

I dag var startskuddet for pre-konferansen til GDC som består av flere tutorials samt flere summits som er det nærmeste man kommer vitenskapelige konferanse. Det var mye spennende å velge i, men valget mitt falt på HTML5 tutorial og Game IT summit.

HTML5 og spillutvikling

Det første delen av dagen brukte jeg på å lære mer om HTML5 og hvordan HTML5 kan brukes til spillutvikling. Først ut var Rachel Blum som til daglig jobber med å utvikle web-browseren Chrome for Google. Hennes presentasjon fokuserte på ulike aspekter ved HTML5 ut ifra et web-browser perspektiv, og at motivasjonen for de fleste HTML5-utviklere var at de kunne bruke en utviklingsplattform som kan kjøres må mange forskjellige operativsystemer og ulikt utstyr (PC, mobil, konsoll etc). Av spesifikke deltema Blum var innom så var de mest interessante at ytelse på Java-script er mye bedre og spesielt WebGL (openGL for web) gir god ytelse, at HTML5 tilbyr WebSockets som gir en fleksibel og enkel måte å håndtere datautveksling over nettverk, at HTML5 tilbyr flere måter å lagre assets (3d-objekter, teksturer, grafikk, lyd etc) som f.eks. WebStorage, IndexedDB, filsystem og applikasjons cache, HTML5 tilbyr API som gjør det mulig å sjekke om spillvinduet er i fokus og synlig for brukeren, HTML5 gjør det enkelt å switche mellom fullskjerm og vindusvisning, HTML5 tilbyr et API for lyd og mye mer. Blum påpekte at HTML5 var i stadig utvikling og nye features kommer hele tiden.

«JavaScript Game Engine»

Fieldrunner for Chrome

Den andre presentasjon på HTML5 tutorialen var ”Developing a JavaScript Game Engine” presentert av Michael Z. Goddard fra Gradient Studios. Presentasjon startet med å vise en demonstrasjon av spillet Fieldrunners kjørende i nettleseren Chrome, samt spillet Dawn Glider. Denne presentasjon fokuserte hovedsakelig på to ting som var viktig når man skulle programmere spill i JavaScript: 1) Benytte seg av en komponent-basert arkitektur bestående av Game, Service, Entity, Components og Events, og 2) Smarte teknikker for å laste opp game assets (grafikk, 3d-objekter, lyd, etc). For punkt 2, fremhevet Goddard hvor viktig det var å laste opp all assets i en opplasting (f.eks. ved bruk av tar-pakker eller lignende) og ikke laste opp ei og ei fil (som vil ta veldig lang tid). Det finnes flere måter å laste inn assets på, som f.eks. å laste inn alt i begynnelsen av spillet, å laste inn ett og ett level, å streame all data eller å bruke browser caching. Et annet viktig poeng som ble presisert var tipset om å bruke designmønsteret (design pattern) Promise. Dette mønsteret er svært nyttig til f.eks. opplasting av assets som gjør det enkelt å ha progressbar under innlasting av spillet på en enkel måte.

Hvordan få maksimalt ut av WebGL i HTML5?

Den tredje presentasjon jeg hørte på i dag var ”The Voodoo Art of Dynamic WebGL” av Mike Daily fra YoYo Games. Denne presentasjon fokuserte på WebGL og hvordan man skulle få maksimalt ut av WebGL i HTML5. Presentasjon dedikerte en stort del til å presentere hvordan man skulle lage såkalte ”Texture pages” som er store bilder som inneholder flere delbilder som skal brukes i spillet og hvordan man kunne lage optimale texture pages. Daily presenterte også en del teknikker for å løse velkjente problemer relatert til texture pages som skalering. Siste del av presentasjon fokuserte på teknikker for å få opp ytelse i WebGL inkludert det å hele tiden sørge for at grafikkortet hele tiden fikk nok data å tygge på ved bruk av ”buffering” av kommandoer, sørge for optimal representasjon av data, og sørge for så få vertex buffere som mulig. Daily oppsummerte også hvilke nettlesere som egnet seg til dataspill.

Best på ytelse var Chrome, tett fulgt av Firefox. Firefox var mer stabil enn Chrome. Både Chrome og Firefox er plattformen flest spiller HTML5-spill på. Opera var heller ikke så ille, men ligger litt etter i løypa i forhold til implementering av HTML5-features.

Nettleserne Safari og Internett Explorer 9 ble man anbefalt å styre helt unna, ettersom disse ikke hadde støtte for WebGL på Windows. På smarttelefoner var Safari på iOS5 helt klart den beste og raskeste nettleseren for HTML5. Nettlesere i Android OS ligger langt etter og var etter Dailys egne ord grusomme å utvikle for.

Dataspill bygd på Google Maps

Etter en lunch tilbragt sammen med Walt Scacchi som er Director av spillsatsingen til University of California, Irvine (UCI), fulgte jeg presentasjoner på Game IT summit. Først ut her var Michael Hugos fra SCM Global som presenterte ”A Multi-player real-time supply simulation system”. Dette er et seriøst dataspill som er bygd på Google-maps. Spillet er et multiplayer spill der man skal sørge for at alle ledd i en stor bedrift fungerer sammen. Spillet gir mulighet for å utplassere lager, fabrikker, og kunder utover hele verden på virkelige lokasjoner, samt sette opp kommunikasjon og transport mellom de ulike delene i bedriften. Spillet er et real-time strategispill der man må sørge for en god flyt av varer og at man håndterer problemer som oppstår underveis for å unngå å tape penger. Spillet minnet på mange måter om sim-city, men med mindre et brukergrensesnitt som hovedsakelig besto av Google-maps med litt ekstra funksjonalitet. Spillet kunne også bruke sanntidsdata fra ekte ERP-datasystemer, slik at man kan simulere en virksomhet i sann-tid. Spillet gir da mulighet for at flere kan prøve å finne løsninger på oppstående problemer underveis, som f.eks. at en fabrikk i Japan oversvømmes av en tsunami.

Hugos nevnte også i sin presentasjon at når han skulle selge dette spillet til store firma, kunne han ikke bruke ”game” i markedsføring hvis han skulle framstilles som seriøs men heller simulering. Han trodde imidlertid at det var kun snakk om et par år før man kan markedsføre slike spill som ”games”.

Game Mods som IT-ressurs

Neste presentasjon i Game IT summiten var Walt Scacchi fra UCI som presenterte ”Game Mods as an IT Resource for Getting Things Done”. Scacchi presenterte mange ulike områder hvor dataspill kunne spille en viktig rolle for store firma som i opplæring, testing, sosial interaksjon, presentasjon, prototyping, demonstrering, m.m. UCIs framgangsmåte for å lage dataspill for store bedrifter går ut på først å gjøre en domeneanalyse (analysere roller, prosesser, ressurser, IT-verktøy), modifisere eksisterende dataspill, tilpasse til bedriften. Scacchi viste flere eksempler der de har modifisert eksisterende dataspill, som f.eks. å bruke en modifisert utgave av spillet Unreal til å lage et spill for opplæring av ansatte i Intels halvlederfabrikk i Arizona. Modding av eksisterende dataspill er en metode som gir mulighet til raskt å komme opp med prototyper uten for stor innsats.

Spill som forbedrer hverdagen

Logo til spillet Super Better

Den påfølgende presentasjon var ”Health IT! Enterprise Approaches to Combining Health and Games” av Jane McGonigal fra Social Chocolate. Hovedfokus i denne presentasjonen var spillet ”Super Better” (www.superbetter.com), som er et nettbasert spill som skal gjøre deg bedre rustet fysisk, mentalt, emosjonelt og sosialt til å komme igjennom hverdagslivet igjennom å utføre små virkelige gjøremål som trener disse områdene. I presentasjon, spilte publikum 10 minutter av spillet – som skulle gjøre oss bedre rustet til den grå hverdagen. Publikum ble utfordrer til å gjøre et utvalg av ulike gjøremål som f.eks. å knipse 50 ganger (akkurat 50 ganger), telle ned fra 100 i sju-gangen, hilse på den ved siden av seg i 6 sekunder, holde armene over hodet i 5 sekunder osv. Oppdragene som man får i spillet er basert på resultat fra forskning på ulike former for trening.

Hvordan bekjempe overvekt hos ansatte

Nestemann ut var Raji Kumar fra firmaet Shapeup (shapeup.com) som presenterte ”Using Social Games to Drive Employee Health”. Kumar startet opp et prosjekt under sine legestudier som skulle gjøre folk mere aktive for å bekjempe overvekt. Spillet er laget for å stimulere aktivitet innen store firma igjennom å danne team som kjemper mot hverandre i å være fysisk aktive. Spillet er i all hovedsak et sosialt nettsted der man blir utfordret til å utføre fysisk aktivitet, aktiviteten loggføres, og team kjemper mot andre team for å få høyeste score. Aktiviteten måles ved hjelp av skrittellere, pulsmålere og lignende. Resultater viser at dette er en svært attraktiv og effektiv måte å bekjempe overvekt.

Livet er et spill

Spillkonsept der man bruker sensorer til daglige gjøremål

Dagens siste presentasjon var også helt klart den merkeligste av dem alle. Brian Krejcarek fra firmaet GreenGoose (greengoose.com) presenterte ”Life’s a Game”. GreenGoose har som hovedide å koble sensorer til alle mulige dagligdagse ting og gjøre det mulig å lage små dataspill for alle daglige gjøremål. I denne presentasjonen bladde Krejcarek til ny side i presentasjon ved å drikke vann. Senere fikk han ting til å skje i presentasjon ved å pusse tennene, fikk Bethoven på skjermen til å smile etter å ha spilt på en cello i ca. 20 sekunder, fikk en avatar på skjermen til å utføre ulike gjøremål i en virtuell hage ved å i virkeligheten bruke en rake, en vannkanne og en spade. Videre viste han hvordan man kunne motivere barn til å ta medisinen sin ved at når man tok medisin (magic beans), så ville en avatar klatre opp et magisk tre på skjermen.

Til slutt viste han hvordan man også kunne feste en sensor til et do, der spillet gikk ut på å stimulere gutter til å ta ned do-lokket når man var ferdig på do.

Krejcarek hadde tatt med seg et ekte do på scenen, der han viste hvordan spillet fungerer i praksis.

Dette har vært en lærerikdag og mange inntrykk.

– Alf Inge Wang, leder i JoinGame

Takk til NTNUs forskningsprogram som støtter GDC-turen økonomisk

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: