Intervju

Kommunikasjonsbyrå med spillsatsing

I midten av februar var det oppslag hos Kreativt Forum om at Mr. Melk Winter Games på én uke hadde nådd 80 000 nedlastinger fra App Store. Vi snakket med spillprodusent Jørgen Djuve i Hyper om spillet, om spill som satsningsområde hos Hyper, og det å jobbe med samarbeidspartnere.

– Kan du oppsummere konseptet for de som ikke har spilt Mr. Melk Winter Games?

Spillet har nå blitt lastet ned over 165 000 ganger!

Først og fremst vil jeg si at vi har vært heldig som har fått lov til å utvikle spillet for vår venn Mr. Melk. Mr. Melk er talsperson for TineMelk og det eneste han (nesten) elsker mer enn melk er å prate om melk. På hans Facebook-side samles mange glade melkevenner hver dag i lystig lag, og melkeglassene heves mens praten går om alt mellom himmel og jord. Spillet er en forlengelse av Mr. Melk Skapelsen-reklamefilmen som ble lansert i fjor.

Mr. Melk Winter Games er et gratis ski- & snowboardspill for iPhone, iPad og iPod Touch. Spillet finner sted i den norske fjellheimen og er i flott 3D.

I spillet styrer man Mr. Melk ned fjellsider med snowboard eller ski på bena. Man får ekstrapoeng for kule triks samt ved å plukke opp ulike ting i løypen. Spillet har totalt seks løyper inkludert opplæringsløypen. Man har tilgang til opplæringsløypen samt den enkleste løypen, Mjølkeruta, fra starten av. For å låse opp den neste løypen må en få en høy poengsum i Mjølkeruta – osv. På denne måten får vi en god og naturlig progresjon i spillet, da spilleren får tilgang til nye og vanskeligere løyper når han blir god nok.

Hvor de første løypene er relativt lette, har de senere løypene ulike type hindringer man må manøvrere unna eller komme seg gjennom for å komme seg til mål. I tillegg er kjernemekanikken, kontrollen av Mr. Melk, såpass leken & utfordrende i seg selv at vi håper folk vil bruke mye tid i spillet.

Utover dette har spillet en rekke achievements som spilleren kan låse opp og dele på Facebook. Spillet har også en global highscore-liste. Soundtracket står Mr. Melk for og han kommenterer selvfølgelig også prestasjonene til spilleren!

– Hva tror dere er grunnen til at spillet har blitt så populært?

For det første har Mr. Melk en hel del fans – i løpet av det siste året har han fått over 114 000 følgere på Facebook! I tillegg til å være meget aktiv på Facebook lanserte han sist sommer sitt første spill, Mr. Melk Six Pack, samt at han har vært med i ulike tv-reklamefilmer. Alt dette hjalp nok en hel del til å få spillet opp på topplisten i App Store hvorpå nedlastingstallene virkelig tok av.

I tillegg tror jeg vi har laget et spill som mange har det mye moro med. Vi vet det finnes mange spillere som liker sportsspill, og spesielt spill ala Tony Hawk & SSX. Mr. Melk Winter Games sikter seg inn mot disse spillerne med fokus på frihet, fart & triksing. Vi har også en opplæringsdel som vi håper vil gjøre spillet tilgjengelig for de som ikke er eksperter på sportsspill fra før.

Til sist tror jeg det er viktig at spillet ikke kan mestres på kort tid. Her er progresjon og balanse viktig, hvor man gradvis lærer seg å kontrollere Mr. Melk, samt får tilgang til nye og vanskeligere løyper ettersom man blir dyktigere.

– I følge nettsidene deres er Hyper «a digital communication agency». I hvilken grad er spillutvikling del av arbeidet i Hyper?

Spillutvikling er en stor del av Hyper. Vi har laget spill siden 2005, og bruker spill og spillteori i både markedsføring, opplæring og kunnskapsformidling.

Vi ser spill som en fantastisk mulighet til å engasjere spillere i et brand eller et produkt.

Vi har en del store kunder, og vi ser at spill blir et mer og mer interessant kommunikasjonsmedium for disse.

– Dere har samarbeidet med Rock Pocket Games og Try med utviklingen av spillet. Blant medlemmene i JoinGame er det mange spillselskap i forskjellige størrelser, og det er nok aktuelt for flere med
samarbeidspartnere. Har dere lyst til å dele noen erfaringer med å finne frem til og jobbe med flere samarbeidspartnere?

Når vi ser etter samarbeidspartnere ser vi først og fremst etter produksjonskvalitet og gjennomføringsevne. Det er viktig at en evt. samarbeidspartner evner å levere et godt stykke arbeid innen en bestemt tidsramme. Vi ser også at en etter hvert har mange potensielle plattformer å utvikle mot. Tenker da spesielt på iOS, Android og Facebook/web. Utviklere som har erfaring, lyst og/eller evne til å jobbe mot flere eller alle av disse er et stort pluss i vår bok.

Vi er forøvrig fortløpende på utkikk etter potensielle samarbeidspartnere.

Om det er noen der ute som føler seg kallet så send meg en e-post på jorgen.djuve@hyper.no!

– Har dere noen flere spillprosjekter på lur?

Vi har mange spennende prosjekter på gang… Men disse kan jeg dessverre ikke si noe om. 😉

Advertisements

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: