Intervju

Et norsk community for Unity

Unity Norge #1. Langbord i Filmens hus

Skjalg Sturlasson Mæhre var initiativtakeren bak det første Unity Norge-møtet som ble holdt på Filmens hus i Oslo den 31.mars. Vi har undersøkt hva som foregikk på møtet, og fått vite at det kommer til å bli flere.

Hva pleier du å svare når du blir spurt om hva Unity er for noe? Merk at vi også har lesere som ikke er programmerere.

Unity3D er en komponentbasert spillmotor. Det som gjør dette spesielt, er at det kan på mange måter bli det du selv vil at det skal være. UDK (Unreal Development Kit), som man som oftest sammenligner unity med er mer retta mot FPS spill (som Unreal Tournament eller Gears of War), mens Unity derimot kan brukes til akkurat det du vil lage. Jeg pleier å si at Unity er mer som et skall der du selv kan velge ut hva det er du vil putte inn i det.

Alt i Unity er komponenter som man selv kan velge og vrake eller lagne egne av, som gjør at du selv kan forme unity til å passe dine spesfikke behov.

Hvor vanlig er det å bruke Unity i Norge idag?

Skjalg Sturlasson Mæhre, fra hans presentasjon av hvordan man kan utvide Unity.

Såvidt jeg forstår er Unity brukt av så og si alle spillutviklere i Norge om dagen, både profesjonelle og på hobbybasis. Rock Pocket Games, Snowcastle, Funcom, Motti Motti og Vostopia, Krillbite, Artplant og Sarepta Studio bruker alle Unity3D daglig, for å nevne noen.

Fredag 31. mars ble det første Unity Norge-møtet avholdt. Fortell litt om din rolle, bakgrunnen for og hva som foregikk på dette møtet.

Etter jeg startet å bruke Unity for et par år tilbake har jeg hele tiden etterlyst et norsk community. Jeg har pratet med masse bedrifter som bruker unity til daglig og alle var veldig interesserte, men også veldig opptatt. Så da bestemte jeg meg for å ta saken i egne hender. Det hele startet med en facebook-gruppe, og jeg regnet med at vi kanskje ville bli et dusin stykker. Men gruppa vokste superraskt til litt over hundre. Så da vi begynte å se de samme folka på forskjellige events, blant annet Indie Night på Gullstikka, loddet stemninga for å avholde et lite community-drevet arrangement der vi kunne dele Unity-relaterte tips og triks og holde foredrag.

Ivan Moen fra Rock Pocket Games viser hvordan man kan lage skygger i iOS.

Når jeg satte opp eventet var det mange som meldte seg på som både var interesserte i å møte opp og fortelle om seg selv og holde foredrag. Det ble blant annet holdt foredrag om:

  • Tips og triks til 3D-artists
  • Å utvide unity3d til å passe ditt team
  • Lage skygger best mulig på iOS
  • Søknad om støtte fra NFI
  • MottiMotti (egen presentasjon)
  • Vostopia og Spillmakerlauget (egen presentasjon)

Etter foredragene var det pizza og øl og generelt sosialt samvær.

Hva slags respons har det vært i etterkant av møtet? Hvor mange flere slike Unity-møter blir det, og hvem kan egentlig delta?

Responsen har vært kjempebra og det frister veldig til gjentagelse 🙂

Bjarne Rene forteller om Spillmakerlauget og Vostopia.

Treffene er for alle som er interessert i hva Unity er for noe og hva det kan brukes til. Det blir ihvertfall et par møter til i år, men når det blir helt spesifikt er ikke planlagt da det er så mye som skjer av arrangementer i nær framtid, også det er viktig at det ikke blir for mye. Det er ikke så veldig lurt å avholde et Unity Norge Treff like rundt Unite, for eksempel.

JoinGame ønsker dere lykke til videre.

Reklamer

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: