Intervju

Det skal lite til før eldre blir trent med treningsspill

Foto: Arnfinn Christensen i Forskning.no

Spillforsker Ellen Brox er første kvinne ut i JoinGame-bloggens serie om norske/nordiske spillforskere. Brox jobber ved Norut IT i Tromsø, og er blant annet spesielt interessert i spill for eldre.

Join-In er et treårig prosjekt som avsluttes høsten 2013. Kan du som leder fortelle om prosjektet så langt?

Dette er et prosjekt i EU-programmet “Ambient Assisted Living”, og programmet er spesielt rettet mot eldre med tanke på den kommende eldrebølgen i Europa. I Join-In skal vi legge til rette for at eldre skal kunne ha det hyggelig og morsomt sammen, også online. Det sosiale aspektet er altså viktig. De norske partnerne (Norut og NST – Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin) fokuserer spesielt på treningsspill.  Visstnok fikk vi prosjektet på grunn av den sosiale og lystbetonte vinklingen – de fleste av prosjektene i dette programmet dreier seg om smarte hjem og overvåking.

(…) vi har også opplevd at noen blir så ivrige at de ramler av balansebrettet. Og fall kan være farlig for eldre!

I den første fasen av prosjektet har vi jobbet med brukerkrav, og blant annet har flere eldre spilt forskjellige Wii Sport og Wii Fit-spill. De syns at det er kjempeartig, men vi ser jo at spillene er tilpasset en litt yngre målgruppe.  Av og til går det for fort, det er for mange knapper på Wii moten og man må trykke altfor mange ganger for å kunne spille – og vi har også opplevd at noen blir så ivrige at de ramler av balansebrettet. Og fall kan være farlig for eldre!

Våre pilotbrukere (fra Heracleum eldresenter i Tromsø) er også veldig bevisste på at de ikke vil være med på noe som ikke oppfattes som nyttig. Trening og fysisk aktivitet er viktig og nyttig i alle aldersgrupper, men treningsspillene passer kanskje ekstra godt for vår målgruppe ettersom det skal litt mindre til før de oppnår treningseffekt. De opplever det også som positivt at de får brukt hodet til å lære noe nytt, og de føler seg også litt kule når de forteller barnebarna hva de holder på med!

Nå har vi designet et spill basert på det vi har lært så langt, og vi har begynt med utviklingen. Det skal bli spennende å se hva våre brukere synes om det! De kommer til å være involvert med jevne mellomrom i hele prosessen for å sikre oss at dette er noe som passer for målgruppen vår.

Selve prosjektet har partnere fra Tyskland (koordinator), Irland, Norge, Ungarn og Finland, men selve spillene utvikles i Norge og Irland (IT Carlow). Det spillet vi har designet i Norge er satt sammen av flere minispill hvor man til sammen får flere vanlige øvelser, og vi planlegger å ha den første demoen klar før sommeren.

Foto: Nintendo

Balansen mellom spill og læring

– Du har jobbet mye med spill og læring. Hva betyr spillbasert læring for deg?

Man lærer jo av de fleste spill, spørsmålet er hva man lærer.  Jeg tror at spill er fine til å teste ut det man har lært og til å prøve ut situasjoner man kanskje ikke bør prøve i det virkelige liv. Simulatorer er gode eksempler på det! Men det er en vanskelig balansegang mellom spill og læring. Blir det for mye læring blir det gjerne et dårlig spill, og hvis fokuset blir på spill, så forsvinner kanskje læringen.

Vår [Noruts] satsing på spill startet med IKT i skolesektoren. I 2004 fikk en av våre samarbeidspartnere (den gang statens utdanningskontor i Troms) ideen til å lage et rollespill for finskopplæring. I et spill kan barna bruke det språket de har lært i nye situasjoner som de ikke enkelt finner i en skolesituasjon, og kanskje de også blir nysgjerrige nok til å slå opp de ordene de ikke forstår. Men vi skjønte fort at det er noen snubletråder her, og at i en skolesituasjon kan det være lurt å ha med en lærer.  Jeg kan for eksempel ikke finsk, men ble rå på å spille det spillet vi lagde, fordi jeg visste hvilke dialoger jeg skulle velge for å få nøkler, åpne nye scener, osv. Vi så også at noen av barna som prøvde det fant ut hvordan man spillmessig skulle få flest mulig poeng uten at de forsto dialogene.

– Hva er etter din mening en spesielt god spillbasert læringsopplevelse? Kom gjerne med eksempler.

I vårt eksempel med finsk, kunne man faktisk spille uten å forstå. Men vi så at de som behersket nok finsk til å forstå en del men som likevel plagdes litt, hadde stor glede av det – de fikk utfordret seg. Jeg tror kanskje at et godt læringsspill er et spill hvor man får brukt kunnskap man har, men på nye måter, og på den måten kan både kunnskap befeste seg og man kan lære mer. Og så må man sørge for at spillet er på riktig nivå!

Helserelaterte spill

– Fortell om et forskningsprosjekt du gjerne skulle ha gjennomført, hvis midlene plutselig dukket opp.

Vi har nå et lite prosjekt hvor vi ser på et sosialt spill for barn med diabetes. Her skal barna kunne treffe andre barn med samme tilstand, samtidig som de kan bruke det de har lært om å balansere insulin mot det de spiser og hvor mye de beveger seg – men uten at spillet handler om diabetes eller mat eller insulin. Vi skulle så fryktelig gjerne hatt penger til å utvikle mer enn bare ett minispill, og vi skulle også fryktelig gjerne ha hatt muligheten til å involvere mange barn (syke og ikke syke) i hele prosessen. Det har hittil vist seg vanskelig å få disse pengene.

– Mange bærer på en idé til et spill de gjerne skulle ha sett gjennomført. Er det et spill du synes mangler der ute?

Nå er ikke jeg noen storspiller, men ettersom jeg nå forsker mest på helserelaterte spill, og er med i to prosjekter hvor vi ser på treningsspill for eldre, så må jeg vel si at det trenges flere morsomme og sosiale spill for denne målgruppen. Og gjerne spill hvor de kan være mange sammen i samme rom – og kanskje spille mot noen i et rom et annet sted? Vår eldre brukere elsker i alle fall å lage team som spiller mot hverandre.

– Avslutningsvis tenker vi at du skal få gi stafettpinnen videre til en annen spillforsker. Hvem skal intervjues neste gang?

Kristine Jørgensen er en passende kandidat!

Om Ellen Brox

Ellen Brox er mangeårig forsker ved Norut (Northern Research Institute) i Tromsø. Hun har jobbet mye med IKT og læring, men har i de senere årene forsket mest på spill til helseformål . Hun er for tiden norsk prosjektleder i EU-prosjektene Join-In og GameUp som begge ser på spillteknologi og treningsspill for eldre, og er dessuten involvert i et InterReg-prosjekt hvor det utvikles en demonstrator for et sosial spill for barn med diabetes.

Diskusjon

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: – Vi leker med omverdenen « JoinGame for spill-Norge - 18. juni 2012

  2. Tilbaketråkk: – Uheldig om de mest aktive spillerne blir sykeliggjort « JoinGame for spill-Norge - 10. september 2012

  3. Tilbaketråkk: Ukultur i spillkultur | JoinGame for spill-Norge - 24. juni 2013

  4. Tilbaketråkk: Spillpikene.no - 7. november 2013

  5. Tilbaketråkk: Unge spillere og konstruerte kjønnsroller | JoinGame for spill-Norge - 13. august 2014

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: