Intervju

– Vi leker med omverdenen

Torill Mortensen (Foto: Jens Hemmel)

Spillforsker Torill Elvira Mortensen jobbet mange år ved Høgskolen i Volda, og i 2010 ble hun tilsatt som førsteamanuensis ved IT-universitetet i København. Hun har aktivt blogget på Thinking With My Fingers siden 2001. I denne tredje delen av stafetten vår med intervju av spillforskere, forteller hun blant annet om å forske på lekenhet, om Norsk Tipping og om Drømmespillet.

– Hei, Torill! Du har jobbet med en rekke forskjellige emner knyttet til dataspill og onlinekultur. Hva opptar deg mest for tiden?

Hei, Hei! Jeg har hatt en periode hvor jeg ikke har sett så veldig fokusert på spill, jeg har vært opptatt med flytting, nye studenter og kolleger, nytt land og nye rutiner. Men nå har jeg tatt meg litt sammen og kommer forhåpentligvis sterkere tilbake! Jeg har en artikkel i trykken om quest-systemer, og hvordan Blizzard bruker «phasing» i Cataclysm – den akademiske møllen maler langsomt, så det tar sin tid før nyheter blir studert og publisert, men det er på vei. Når det gjelder hva jeg arbeider på akkurat nå er det flere tema, men det overgripende er vel lekenhet. Med det mener jeg hvordan vi leker med omverdenen, hvordan leken engasjerer og inspirerer, og hvordan vi bruker nettopp lekenheten i oss selv til å eksperimentere med og blir kjent med teknologien som stadig endres og stadig strømmer inn over oss.

– Vi har forstått at du sitter som styremedlem hos Norsk Tipping. Kan du fortelle hva arbeidet går ut på?

Jeg ble spurt av kulturministeren, som er eier av Norsk Tipping, om jeg ville sitte i styret. Det var litt overraskende, men kanskje ikke så forbausende som det føltes der jeg satt i København. Som styremedlem av Norsk Tipping, har jeg ansvar for å følge med i driften, på vegne av eierne, som i siste instans er oss alle. Når det gjelder akkurat min rolle i dette, så er jeg nokså sikker på at jeg ble spurt om å sitte i styret på grunn av at jeg er spillforsker og forsker på nye medier, at jeg vet ganske mye om bruk av spill, om problemer ved spill og om forskning på spill. Jeg har ikke brukt denne kompetansen så mye som jeg gjerne ville – jeg kan ikke bare hoppe inn og overta forskningen deres, det er ikke min jobb. Jeg kan bare oppfordre, oppmuntre og stille spørsmål. Når det er sagt: Jeg vil veldig gjerne se Norsk Tipping som en sterk forskningsinstitusjon, en ressurs for bruk og kunnskap om spill og spillstrukturer.

Nye media i norske hjem

– Fortell om et forskningsprosjekt du ville ha gjennomført, hvis midlene plutselig dukket opp.

I have a dream… Jeg har en del tanker om hva jeg ville gjort dersom jeg plutselig hadde noen milioner på hånden. Det første ville være en stor undersøkelse av hvordan nye media generelt er i bruk i norske hjem. Hvor er mediemaskinene i hverdagen (stua, kjøkkenet, kontoret, lomma), og hvem bruker dem på hvilken måte, en kvalitativ studie. Til dette ville jeg ha bruk for en liten armé av forskningsassistenter på ulike nivå, bare for å finne ut av hvordan folk behandler og bryr seg om teknologien. På toppen av dette kunne vi da begynne å lage teorier om hvordan de ulike mediene integreres i samfunnsendringer. Kanskje se om det er noe i dette med  kulturdeterminisme eller teknologideterminisme – eller om det handler om noe helt annet! Vi kan se på de ulike elementene i denne mediebruken. Hvor mye av den som er lekfull, og hvor mye er jobb eller ren nødvendighet, og hvor mye overlapper – og ikke minst kan vi begynne å snakke om hva de ulike teknologiendringene betyr! Hva betyr det å velge å spille heller enn å blogge? Hva betyr for våre sosiale nettverk å ha tilgang på all denne informasjonen om hverandre hele tiden? Å kunne prate, krangle eller leke med hverandre over store avstander? Tenk på alle spørsmål vi da kunne begynne å gi litt mer informerte svar på…

– Spennende. Mange bærer på en idé til et spill de gjerne skulle ha sett gjennomført. Er det et spill du synes mangler der ute?

Illustrasjon fra romanen Dragonsbane, av Barbara Hambly.

Ja, det er et spill som mangler. Det er et flerbrukerspill, en åpen, men konsistent verden med grafikk som Dragon Age, åpne muligheter som Skyrim – The Elder Scrolls, fortellinger som Star Wars: the Old Republic, drager (og hekser) som i Barbara Hambly’s roman Dragonsbane, med mulighet for både hat og romanser, og hvor det er mulig å endre objektene du finner. Og selvsagt skal det være bedre systemer for samspill og samarbeide enn World of Warcraft. Når det er levert skal alle spillerne i det være smarte, morsomme voksne mennesker som alle er hyggelige hele tiden!

– Vi vil gjerne at du sender stafettpinnen videre til en spillforsker i Norge/Norden. Hvem skal vi intervjue neste gang?

Det er endelig blitt varmt her i København, så jeg er doven, og sender pinnen til en jeg kjenner godt. Faltin Karlsen ved NITH i Oslo!

Følg med for neste etappe av forskerstafetten vår. Les også:

Diskusjon

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: – Uheldig om de mest aktive spillerne blir sykeliggjort « JoinGame for spill-Norge - 10. september 2012

  2. Tilbaketråkk: Ukultur i spillkultur | JoinGame for spill-Norge - 24. juni 2013

  3. Tilbaketråkk: Unge spillere og konstruerte kjønnsroller | JoinGame for spill-Norge - 13. august 2014

Legg igjen en kommentar

