Intervju

Oppslukt av spillplakaten

En dame henger etter armen over et stup, laptopen forsvinner i lavaen under henne. Ett liv igjen. Plakaten for høstens JoinGame workshop kommer fra hånden til Owe Sandvik i Moondrop. Vi har benyttet sjansen til å gjøre et lite intervju med Owe om plakatdesignet, det kommende spillet  Amphora og om hva som fikk han og noen kamerater til å starte eget spillselskap.

– Hei Owe! Først vil vi gratulere deg og Moondrop med nominasjonen av spillet Amphora til Nordic Indie Sensation Award i år. Hvordan var det å delta på Nordic Game, og hva er planen nå?

Takk for gratulasjonen! Å delta på Nordic Game var en helt ny opplevelse, og den første gangen vi viste Amphora til omverdenen. Det var nervepirrende, spesielt siden jeg ikke føler at spillet var helt klart til å vises. Vi fikk mange positive tilbakemeldinger, spesielt på stilen. Det er alltid opplysende å se utenforstående reagere på noe du har jobbet på.

Fremover nå så er det stort fokus på å få Amphora ferdig. Det er mye som gjenstår, så vi har en stor jobb foran oss.

«[Amphora] is a physics based puzzle game set in a shadow theater world of fairytales.» (NGIN 2012 Finalists)

– Kan du si litt om bakgrunnen din og de valgene som har ført til at du begynte å jobbe med spill?

Mine første erfaringer med digitale spill gjorde stort inntrykk på meg, og de ble en stor del av livet mitt. Jeg fikk ingen egen konsoll før Nintendo 64, men gjennom venner og familie spilte jeg mye på Amiga, Sega Mega Drive, NES og SNES.

Jeg var ikke så veldig gammel da jeg prøvde demoen til ”The Games Factory”, et program som gjorde det lett å lage ukompliserte todimensjonale spill. Jeg klarte å få foreldrene mine til å bestille fullversjonen og fikk mine første erfaringer med å lage spill. Siden jeg spilte så mye og var så opptatt av Heroes of Might and Magic 3, ble det også en tidlig inngangsport til spillutvikling da jeg begynte å lage mine egne brett og senere scripts ved hjelp av en MOD.

Noe som lenge hindret meg i å se at å lage spill var en yrkesvei, var holdningen til spill og spillutvikling blant de rundt meg, spesielt fra voksne. Noen mente at jeg kom til å vokse fra spill når jeg ble eldre, noe som åpenbart ikke skjedde.

Det var på slutten av videregående og ikke lenge før søknadsfristen til Samordna opptak at jeg bestemte meg for å prøve spillutvikling. Jeg hadde tro på at det var et kreativt yrke der jeg kunne utfordre meg selv og holde på med ting jeg liker og er opptatt av. Høgskolen i Hedmark hadde noen år tidligere startet opp fag som rettet seg mot spillutvikling. Siden studiet var så nytt følte mange av studentene at det bar preg av barnesykdommer, men det var møtet med likesinnede folk, miljøet og kontaktene jeg fikk som gjorde studiet vel verdt det for min del.

Moondrop vant NFIs gameplay-konkurranse i 2011, og har mottatt støtte fra NFI til utviklingen av Amphora.

Sammen med to klassekamerater, Andreas Fuglesang og Kenneth Aas Hansen, startet jeg opp Moondrop rett etter studieslutt. Målet var å lage egne spill som levebrød. I begynnelsen gjorde vi mer konsulentarbeid for å få firmaet opp på et visst nivå. Når vi følte oss mer komfortable med retningen vi ville ta firmaet i og med støtte fra både Innovasjon Norge og NFI har vi kunnet fokusere på ren spillutvikling.

Jeg vil være en del av alle aspektene ved spillutvikling og liker å ha stor kreativ frihet. Omtrent ingen av de spillfirmaene som allerede eksisterte hadde samme syn på spillutvikling som det jeg hadde. Så da var det mest naturlig for meg å starte eget spillselskap.

Jeg vil også si at jeg føler at alle som vil jobbe med spill burde finne sin egen vei inn til spillutvikling. Det mest generelle og beste tipset jeg vil gi er å starte tidlig og jobbe mye med utvikling av spill. Erfaring er veldig viktig, og det hjelper med å gi et mer realistisk bilde av hvordan det er å jobbe med spill. Det er ikke et romantisert bilde der man sitter og spiller hele dagen.

– Du står bak plakaten til JoinGame-arrangement 18. oktober. Kan du si litt om fremgangsmåten og ideene bak?

Motivet for plakaten er veldig inspirert av temaet ”Dataspill på godt og vondt?”. Jenta som er avbildet spiller og er så oppslukt at hun ikke legger merke til, eller ikke bare bryr seg om, at hun er i overhengende fare. Hun spiller spillet vårt Amphora, som forhåpentligvis er like engasjerende som det hun gir utrykk for på plakaten.

For å gjøre plakaten litt mer spillrelatert og interessant valgte jeg å legge på farer fra diverse spill. Spesielt viktig var det å få med ”Super Mario”-relaterte elementer, siden alle tidligere JoinGame-plakater jeg har sett har hatt Mario-referanser.

En skisse til plakaten lagd av Owe Sandvik.

Jeg ville at plakaten verken skulle være for realistisk eller for stilisert, så jeg endte opp med noe midt i mellom. Det var litt tilfeldig hvordan stilen ble, men jeg prøvde å ha en fargerik pallette og så jobbe med detaljer iterativt til stilen ble gjennomgående.

En stor utfordring var det å ha stor nok oppløsning til en plakat. Jeg ønsket ikke å bruke vektorgrafikk for illustrasjonen, så filene ble etter hvert veldig store i filstørrelse. Teknikker som jeg er vant til å bruke, ble ubrukelige enten på grunn av at de ikke var designet for det eller maskinen hadde problemer med å håndtere så store mengder informasjon. Det var en læringsprosses og god erfaring.

Vi synes plakaten kler temaet «Dataspill på godt og vondt» svært godt. Tusen takk for innsatsen! Vi sees i Bergen i oktober.

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

