Intervju

– Uheldig om de mest aktive spillerne blir sykeliggjort

Spillforsker Faltin Karlsen gir ut bok med utgangspunkt i debatten om onlinespillavhengighet. Les intervjuet vårt med vinneren av årets «Trygg bruk»-pris.

I forrige etappe av vår intervjuserie om norske og nordiske spillforskere, sendte Torill Elvira Mortensen stafettpinnen til Faltin Karlsen. Han er førsteamanuensis ved NITH i Oslo, og skrev i sin tid en doktoravhandling om spillkultur i onlinespill. Karlsen har figurert mye i media det siste året, som fagekspert på spill i diverse debatter etter 22.juli. Se for eksempel intervjuet hos Desk.no 6.mai. Det er også verdt å nevne at da Medietilsynet delte ut årets «Trygg bruk»-pris, gikk den til Karlsen blant annet for at han har «bidratt til å nyansere samfunnsdebatten om barn og unges bruk av dataspill ved å hindre moralsk panikk».

– Hei Faltin! Vi ser frem til fagboken din om problematisk bruk av dataspill. Kan du fortelle litt om den og hvilke perspektiver du benytter? Boka kommer til høsten?

Hei! Boka tar utgangspunkt i debatten om onlinespillavhengighet som har vært i gang noen år nå. Avhengighet av onlinespill er foreslått som en ny diagnose og hvis dette blir en realitet vil det ha store konsekvenser for hvordan man betrakter spilling. Selv om det er viktig at man tar på alvor at folk får problemer i forbindelse med spilling, så er det uheldig om de mest aktive spillerne blir sykeliggjort i bred forstand. Som vi også så i forbindelse med Anders Behring Breivik-saken så er psykiatriske diagnoser i liten grad egnet til å fange opp kulturell kontekst. Adferd og interesser som regnes som helt vanlig i en sub-kultur eller i et segment av samfunnet kan bli oppfattet som avvikende i en diagnosesammenheng. Det er derfor viktig å balansere psykologiske teorier med mer kontekst-sensitive perspektiver som man finner blant annen innen sosiologi og etnografi. Dette gjør jeg i denne boka. Boka blir ferdig i høst og kommer ut i vinter en gang.

– De som har fulgt med i media har observert at du ofte har måttet svare på om hvorvidt dataspill er skadelig eller farlig. Hvilket spørsmål er det du sjelden eller aldri får, som du skulle ønske du fikk oftere? 

Jeg får altfor få spørsmål om hvorfor det er langt flere norske kvinner enn menn over 45 som spiller dataspill! Eller om de fleste andre deler av befolkningen enn unge gutter, kan man si. Når det gjelder de norske kvinnene over 45: Det finnes ikke så mye forskning på spillere i denne alderskategorien, men er vanlig å anta at småspill på Facebook brukes mer av litt eldre kvinner enn menn. Hvis vi ser på statistikk fra SSB, ser man også at den eneste typen bruk av internett hvor kvinner scorer høyere enn menn er sosiale medier, som jo er en vanlig plattform for småspill.

Jeg skjønner jo at bekymring for spillvanene til unge gutter ofte blir et tema siden de er den aldersgruppen som er mest aktive, men det hadde vært fint om bredden både i spill og i spillere hadde blitt presentert litt oftere i mediene.

– Er du kjent med om den norske offentlige debatten om spill og påvirkning skiller seg nevneverdig fra andre land?

Debatten fra andre land følger jeg bare sporadisk, men jeg registrerer jo at det går langt hardere for seg i en del andre land enn det gjør i Norge.

Man skal ikke lenger enn til Sverige før mine kollegaer blir beskyldt for å støtte vold, fordi de argumenterer mot forskning som viser overforenklede sammenhenger mellom voldsinnhold i spill og vold i virkeligheten.

Mer dramatiske forskjeller finner man hvis man følger debatten i en del asiatiske land, hvor myndighetene også har et langt mer håndfast grep om medieregulering enn vi har i vesten. Avhengighetsdebatten raser også i disse landene og i Kina stiller for eksempel myndighetene krav om at onlinespill må ha et såkalt fatigue system som gjør at avataren får saktere progresjon etter noen timers sammenhengende spilling og ubrukelig etter enda litt fler. I Kina har man også såkalte boot camps hvor barn og unge som man mener er avhengig av Internett eller onlinespill blir sendt til avvenning under streng militær disiplin. Det er rapportert om enkelte tilfeller hvor barn dør av behandlingen de får i disse leirene.

Selv i Sør-Korea, hvor de beste dataspillerne blir dyrket som superstjerner og dataspillturneringer har egne fjernsynskanaler, er myndighetene på vakt. I fjor sommer innførte myndighetene portforbud på enkelte spill om natten for spillere under 16 år. Akkurat hvor mye av disse tiltakene som skyldes mediedebatten er vanskelig å si, men mediedebattene baseres ofte på ekstreme enkelttilfeller eller oppsiktsvekkende forskningsresultater og da oppstår det kjapt et krav om at myndighetene må vise handlingskraft.

– Fortell om et forskningsprosjekt du ville ha gjennomført, hvis midlene plutselig dukket opp.

Etter å ha hatt mye fokus på de negative sider ved dataspill de siste åra vil jeg gjerne forsket mer på positive sider ved spilling. Et tema jeg har hatt lyst til å forske på er mediefascinasjon, hva det er som gjør fiksjonsunivers og medieopplevelser så tiltrekkende på folk. Gjerne i et komparativt perspektiv, hvor dataspill og andre medier ble sammenlignet.

– Mange bærer på en idé til et spill de gjerne skulle ha sett gjennomført. Er det et spill du synes mangler der ute?

Jeg vet hvor vanskelig det er, selv for drevne spilldesignere, å få satt en ide til et spill ut i livet så jeg har ingen illusjoner om at jeg kunne ha tilført verden noe interessant på den fronten. Når det gjelder mangler så synes jeg spillprodusenter ofte velger for trygt, med gamle spillmekanikker og stereotypiske karakterer i forslitte fiksjonsunivers.

Selv om andelen av befolkningen som spiller dataspill øker, har det ikke vært en tilsvarende økning i mangfold i spill.

– Vi vil gjerne at du sender stafettpinnen videre til en norsk/nordisk spillforsker. Hvem skal vi intervjue neste gang?

Kristine Ask ved NTNU!

De som deltar på JoinGame workshop XIV i Bergen den 18.oktober vil få overvære en paneldebatt med bl.a. Faltin Karlsen, om dataspill på godt og vondt. Følg med for neste etappe av forskerstafetten vår! Les også:

Advertisements

Diskusjon

4 kommentarer om “– Uheldig om de mest aktive spillerne blir sykeliggjort

  1. Bare gjør oppmerksom på at linken til påmeldingssiden oppgir 10.oktober som datoen, mens på siden selv er det torsdag 18.oktober som står både i tekst og bilde. Kanskje linken bør fikses?

    Skrevet av Jana Majeed | 10. september 2012, 16:02

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: Ukultur i spillkultur | JoinGame for spill-Norge - 24. juni 2013

  2. Tilbaketråkk: Unge spillere og konstruerte kjønnsroller | JoinGame for spill-Norge - 13. august 2014

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: