Intervju

Intervju med Rain Games om spillet Teslagrad

Rain Games har nylig lagt ut spillet sitt Teslagrad på Steam Greenlight. JoinGame har snakket med Peter W. Meldahl om hvordan Greenlight fungerer, arbeidet med å skaffe penger til utviklingen og markedsføringen som følger et ferdigprodusert spill. JoinGame har tidligere snakket med Rain Games som fikk ballen til å rulle og samlet spillutviklerne i Bergen til et spillmakerlaug.

Teslagrad er et 2D-spill hvor spilleren skal løse oppgaver. Du spiller som en ung gutt som plutselig befinner seg midt i en eldgammel konflikt. Du skal utforske det fantastiske Tesla-tårnet ved hjelp av magnetisme og elektromagnetiske krefter.

Teslagrad


-Hvor har dere fått den økonomiske støtten til produksjonen av Teslagrad?

Arbeidet med Teslagrad startet for alvor september 2011. Det hadde vært noen idéer og konsepter før dette, men det var da vi startet å jobbe fast med spillet. Vi ønsket økonomisk støtte fra Norsk Filmfond, men vi måtte søke om støtte to ganger før vi gikk gjennomslag. Etter den første avvisningen oppfordret de oss til å prøve igjen, så vi gjorde det, og denne gangen hadde vi med oss en spillbar demo. Etter denne andre gangen fikk vi tilslag på mesteparten av støtten vi ba om, tilsammen 400.000. Dette har vært størstedelen av midlene vi hatt og gjorde at vi fikk kjøpt inn en bedre maskinpark, de lisensene som ville være nødvendige, samt av vi ble i stand til å betale oss selv en liten timelønn på 50 kroner. Den gang var vi 5 personer som jobbet fulltid dag hver dag. Sommeren 2012 kom vi så i prat med Fuzz, som er et regionalt filmfond for Vestlandet. Vi fikk vist dem spillet, og de valgte å støtte prosjektet vårt. Vi har siden gått opp til 8 personer på kontoret, og en litt høyere lønn.

Det er ingen tvil om at vi kommer til å ha levd som studenter i 2 år når dette spillet er ferdig.


-Hvordan har ditt arbeid med Teslagrad vært?

Kreativt har det å jobbe med Teslagrad vært helt fantastisk. Ole Ivar Rudi (Olli) har lagt sin helt unike strek i prosjektet, og det er nettopp utseendet vårt som har vekket mye oppmerksomhet. Jeg har vært så heldig at jeg har hatt en rolle som spilldesigner. Jeg har hatt i oppgave å veve sammen hver persons unike bidrag til et helhetlig spill. Det har og vært min jobb å passe på at vi blir ferdige.

Teslagrad


-Har dere vært i kontakt med andre spillutviklere i Norge?

Vi her i Bergen har i samme tiden fått dannet det første Spillmakerlauget i Norge. Dette har ført sammen alle de bergenske utviklerne i ett sammenknyttet miljø. Nå starter også andre opp lignende laug etter samme modellen over hele Norge. Gjennom Spillmakerlauget og Joingame har vi hatt masse kontakt med de andre norske utviklerne, og føler at kjenner alle.


-Hvordan er spillindustrien i Norge i forhold til resten av Norden?

På den kreative siden minner mye av spillindustrien som har vokst opp de siste 5 årene om den man ser i resten av Norden. Dette er nok en god ting. Både Sverige og Danmark har produsert den ene spillsuksessen etter de andre de siste årene. Norge ligger litt etter i tid, men jeg tror at med de spillene som er på vei nå kommer vi til å være helt på nivå med kvalitet.


-Dere har nylig lagt ut spillet deres på Steam Greenlight. Dette er en del av Steam hvor uavhengige spillutviklere kan, gjennom en avstemming, kan få spillet sitt lagt ut for salg på Steam. Hva kreves for å få spillet sitt lagt ut på Greenlight?

Alle med en .jpg-fil og 100 dollar kan legge ut et spill på Greenlight.

Det som skjer etterpå minner mye om introrundene i Idol, der enkelte fortelles at de ikke kan synge allikevel.

Vi har opplevd at det å være på Greenlight i seg selv har vært svært nyttig for synlighet i presse og for publikum generelt. Det er mange som oppdager nye spill der, men kort sagt; den naturlige trafikken gjennom Greenlight er ikke nok.
Først og fremst gjelder det selvsagt å imponere med det man legger ut. Gode skjermbilder, en spennende beskrivelse og originalitet i enten gameplay eller visuelt. Det viktigste på Greenlight er derimot at man har en bra video. Vi jobbet en del med vår, og det er også mulig å ta en titt på hva Krillbite har gjort med Among the Sleep for å se hvordan det skal gjøres.

Teslagrad


-Hvordan jobber dere for å gjøre spillet deres kjent for publikum?

Utenfor Greenlight må man holde kontakten med pressen. Dette er en kontinuerlig greie. Lag en presseliste. Send dem alle nyheter etter hvert som de kommer. En ny video? Det er en nyhet. Man legger ut spillet på Greenlight? Det er en nyhet. Push på, men husk at personlig kontakt med journalister er mye bedre enn generelle pressemeldinger. Det er selvsagt også viktig hele tiden å minne folk på at man har en Greenlight-kampanje gående, og at hver stemme teller. Er du interessert i å finne ut mer om spillet vårt eller støtte oss kan du gjøre det på bloggen vår. Å selge spill og å samle stemmer på Greenlight dreier om oppmerksomhet. Presse er selvsagt viktig, og om man kan få distribusjonskanalen man er på til å reklamere litt for seg så er det enda bedre.

Ellers er det jo alltid viktig for uavhengige spillutviklere å vise frem spillet sitt på konferanser og lignende. Meld det på konkurranser og la folk få prøve det.


-Hvordan er distribusjonsmulighetene til selvstendige spillutviklere i dag?

Vi har selv opplevd at det har gått ganske greit å komme i kontakt med de store plattformene også. Vi kan ikke si helt enda hvor vi står med dem, men vi er positivt overrasket. Tipset for å nå disse er at man ønsker å komme i kontakt med en «Account Manager». Mange av de offisielle sidene hvor man leverer spill til vurdering av disse gigantene føles ikke som de fører noe sted. Bruk heller det norske kontaktnettverket og kom i kontakt med noen som allerede kjenner noen i det aktuelle selskapet.

Teslagrad

 

Og selvsagt: Lag et bra videospill. Mye av alt med å markedsføre et spill er at folk faktisk elsker spillet og utviklerne. Lag bra spill og vær en elskverdig indie.

Diskusjon

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: Team DOS sjarmerer og leverer | JoinGame for spill-Norge - 12. august 2013

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: