Intervju, Spillforskning

Hvordan fremstilles egentlig dataspill i læringssammenheng i avisene?

Før sommeren intervjuet JoinGame Lars Skancke om sin masteroppgave om bruk av digitale spill knyttet til læring og undervisning. Han intervjuet tre rektorer som hadde ulike erfaringer og meninger til videospill både generelt og knyttet til undervisning. Det som kom frem av forskningen var at rektorene var nysgjerrige, interesserte, skeptiske og også usikre på hvordan god bruk av videospill faktisk fungerte i skolesammenheng. 

Helga Sigurdardottir begynte i 2011 på en stipendiatstilling innen «spillbasert læring» ved Høgskolen i Nord-Trøndelag. De siste månedene har hun forsket på hvordan dataspill i læringssammenheng fremstilles i fire av Norges største aviser; Aftenposten, VG, Klassekampen, Dagens Næringsliv og Trønderavisa.

Helga Sigurdardottir

Helga Sigurdardottir

Hva inspirerte deg til å begynne dette prosjektet?

– Min bakgrunn er antropologi og pedagogikk. Som lærer har jeg vært opptatt av å bryte opp det tradisjonelle synet på hva som er «ordentlig» skole og «vanlig» undervisning. Jeg har stor tillit til varierte undervisningsmetoder og selv om det kan være vanskelig eller nesten umulig å finne metoder som fungerer for alle på én gang, så har jeg selv, både som lærer og også når jeg er/har vært i student-rollen, mest glede av læringsmetoder som bygger på indre motivasjon og studentens aktive kunnskapssøk. Jeg visste på forhånd forholdsvis lite om spillbasert læring, men hadde tro på at det kunne ligge noen spennende muligheter der.

Kan et dataspill laget for underholdning bli brukt i skoleundervisning?

– Dataspill varierer veldig – og heldigvis har dette etter hvert begynt å gjelde for dataspill som har undervisning som formål også. Allikevel hender det alt for ofte at undervisningsspill blir laget av velmenende undervisningsfagfolk, som ikke skjønner helt hvordan læring gjennom dataspill faktisk virker. Når lærere lager læremateriell som kalles for «dataspill» ligner resultatet ofte mye på læreboken spillet skulle veie opp mot eller erstatte. Undervisningsspill bygger ofte på samme logikk som tradisjonelle skriftlige skoleoppgaver, hvor elever svarer på skriftlige spørsmål.

– Til tross for at elevene ofte setter pris på en liten pause fra «vanlig» bokstudium og gjerne spiller et læringsspill, så mangler spillene veldig ofte en indre motivasjonsfaktor, som gjør at når elevene har valg, så velger de heller et underholdningsspill. Det hadde vært ønskelig å ta i bruk de effektive virkemidlene underholdningsspillene bruker og rette det mot læring.

– Spillere både lærer og trener opp ferdigheter av en mengde svært ulike spill, som Minecraft, QuizBattle, World of Warcraft, Tetris, Farmville, The Sims og WordFeud, for å gi noen eksempler. Noen lærere bruker underholdningsdataspill bevisst for undervisningsformål og i mange tilfeller er dette en lur løsning, selv om tilpasning kan være svært krevende.

Tobias Saaby har for eksempel brukt underholdsningspillet The Walking Dead i religionsundervisning. Han holdt foredrag under JoinGams workshop i Trondheim i april i år.

Har forskningen på avisenes fremstilling av dataspill i læringssammenheng vist noen klare tendenser?

– For å gi et kort sammendrag, så viser det seg at dataspill for underholdning oftest blir omtalt på en negativ måte, mens dataspill for undervisning fremstilles med positive assosiasjoner. I artiklene jeg har analysert avsløres noe kontroversielle holdninger. På den ene siden finnes det et vidt spektrum av negative holdninger mot dataspill, som anses som noe farlig, særlig for ungdom. Samtidig blir dataspill omtalt som et kraftig virkemiddel i varierte undervisningssituasjoner og på mange måter en slags løsning på varierte utfordringer innen skolesystemet. Det er faktisk slik at en og samme avis kan sette skylden på dataspill for at  for eksempel ungdommer blir antisosiale eller mister evnen til å ta initiativ, i en artikkel, mens i neste artikkel står det at dataspill er et overlegent verktøy for å trene opp sosiale ferdigheter og evnen til å ta initiativ.

Hvordan er kildebruken til avisene?

– Avisene ser ut for å være ganske flinke å bruke varierte kilder.

Hvordan har funnene vært i forhold til forventningene du hadde da du startet?

– Det har ikke vært mange overraskelser, men jeg kan kanskje si at noen ganger er jeg blitt litt skuffet på grunn av de holdningene jeg møter innen skolesystemet. Selv om de fleste fagfolk bevisst bruker forskjellige undervisningsmetoder – og gjør en strålende jobb med dette – synes jeg negative holdninger, som til dels blir oppfostret av media, påvirker holdningene i litt for stor grad. Det hadde vært ønskelig om flere fagfolk kunne legge fordommene til side og ta en titt på mulighetene som faktisk ligger innen spillbasert læring.

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: