Nyheter, Spillforskning

Kognitiv treningsform med positiv effekt på tidlig fødte

Kristine Hermansen Grunewaldt ved NTNUs medisinske fakultet skriver i et blogginnlegg om positiv effekt hos for tidlig fødte førskolebarn ved bruk av videospill for å trene opp arbeidsminnet.

Skjermdump fra Cogmed©

Skjermdump fra Cogmed©

«Nyere studier viser at arbeidsminnet kan bedres gjennom trening, og et databasert treningsprogram utviklet ved det Karolinska Intitutet i Stockholm har tidligere vist lovende resultater både hos barn med ADHD og hos ungdommer som ble født prematurt med svært lav fødselsvekt.»

De utførte studien på 20 barn i alderen 5-6 år og lot dem spille 10-15 minutter 5 ganger i uken i 5 uker.

«Etter treningen viste de premature førskolebarna en bedring i resultatene på trente, men også på ikke trente arbeidsminne-tester. I tillegg viste de en klar positiv effekt knyttet til auditiv/fonologisk oppmerksomhet (spiller en sentral rolle innenfor språkferdigheter som igjen er viktige for å lære å lese og utvikle matematiske ferdigheter) og visuell og verbal hukommelse.»

 

Les hele artikkelen her!

Advertisements

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: