Intervju

Kjapp innføring i markedsføring med Morten Larssen fra Funcom

Morten Larssen jobber med markedsføring for Funcom. Han har jobbet med markedsføring siden 1989 og JoinGame har snakket med han om  utviklingen og hva som preger markedet i dag.

Morten Larssen

Morten Larssen

– Hvilke forandringer i markedet har du sett siden du startet?

Det har jo vært relativt omfattende endringer. På 80-tallet ble videospill primært solgt i mørke kroker av databutikkene på store, myke disketter. Det eneste mediet som var tilgjengelig for å spre kunnskap om et spill var noen få magasiner. Siden den gang er videospill som underholdning er blitt en mye bredere og mer akseptert del av det totale markedet. I dag har vi jo både mega-markedsføringssuksesser som GTA og Call of Duty, og de mer snakkis-suksessene som Minecraft. Ettersom så godt som alle gamere nå også er online på flere forskjellige plattformer er det også mye lettere å ha direkte dialog, som er blitt uvurderlig i å bygge en suksess sammen med fansen.

– Hvordan håndterer man et fragmentert marked? Er det lettere eller vanskeligere å vite «hva folk vil ha»?

Tidligere var man nødt til å satse mye mer på magefølelse og erfaring ettersom mye av investeringen i markedsføring måtte bookes og bestemmes på forhånd. Man hadde kun et knippe begrensede forhandlerkanaler å selge gjennom. Det var en risikabel måte å gjøre ting på, og det har heldigvis endret seg ganske mye med digitale distribusjonsformer samt en mye større grad av direkte kontakt og dialog med gamere og fans. Det gir en mye større mulighet til å justere både spill, investering og fokus underveis. Fremdeles vil det jo allikevel alltid være en god dose magi/flaks i å treffe blink med noe helt nytt, men verktøyene for å redusere risikoen for å bomme er blitt bedre og flere.

funcom

– Hvorvidt er en profesjonell utdanning nødvendig for å jobbe med markedsføring?

Det er alltid en fordel å ha faglig bakgrunn og ballast. Gjerne fra mer enn ett felt slik at man også har en større helhetsforståelse av hvordan tingene henger sammen. Det er derimot en rekke tjenester som kan være bedre å kjøpe hos frilansere, konsulenter eller byråer, ettersom det er vanskelig å ha spisskompetanse på alt. Dette gjelder kanskje spesielt på online-markedsføring hvor det er en rekke felt som krever mye erfaring og innsikt for å få mest mulig effektivitet ut av budsjettene.

– Har du et eksempel på god markedsføring?

Det kommer jo litt an på hvordan man velger å definere det. Målt i salgssuksess så er jo GTA V et nylig og glimrende eksempel på forsterkning og oppbygging av en hype med et visuelt uttrykk som har vart i flere år. Jeg er også stor fan av lanseringskampanjen til PS2 i Europa spesielt, som klarte å løfte en spillkonsoll fra å være en litt nerdete greie, til å bli et skikkelig livsstilsfenomen.

Selv om PS2 solgte godt og var en suksess for Sony var det mye kontrovers rundt markedsføringen og du kan lese om det og se reklamer her.

– Og et eksempel på dårlig markedsføring?

Dessverre finnes det jo enda flere eksempler på dårlig markedsføring. Videospill har veldig ofte hatt mye usmakelig, forvirrende og rett og slett elendig markedsføring. I England spesielt har de hatt en tradisjon for å kjøre markedsføring som med norske øyne kan virke relativt ekstremt. Noen ganger balanserer det hårfint, som i Eidos’ kampanje for Hitman: Blood Money, som jeg selv liker veldig godt, men som sjokkerte mange i 2006. Med dagens muligheter til å teste og skalere kampanjer digitalt er det derimot svært liten grunn til å fortsette å bomme med en kampanje, en endring som gjør ting mye enklere samtidig som det stiller store krav.

Reklameplakat fra Hitman Blood Money

Reklameplakat fra Hitman Blood Money

Reklameplakat fra Hitman Blood Money

Reklameplakat fra Hitman Blood Money

– Hva vil du si at norske utviklere trenger hvis de vil gjøre dette selv?

Det viktigste er å finne en flink, engasjert og utadvendt person som både elsker det studioet holder på med og samtidig både respekterer og utfordrer utviklerne på en god måte. Da har man et positivt kontaktpunkt mot omverden som vil være til stor hjelp i å formidle og bygge buzz rundt de spillene man holder på med. I Norge er for eksempel Natascha i Rock Pocket Games og Jørgen i Megapop  glimrende eksempler på dette.

 

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: