Gjesteblogging, Happenings

Neste generasjon spillkonsoller og hva er et bra dataspill?

Når jeg skriver dette innlegget, er det kun 1 døgn igjen til Playstation 4 slippes her i USA (bor for tiden i California). Nettet overstrømmes av diskusjoner om det er PS4 eller XBOX One som er den beste konsollen. Her sammenliknes håndkontrollere, prosessorer, minne, GPUer, kamera/kinect, og ikke minst spillene. I det siste har det oppstått en het diskusjon mellom de to leirene etter at det viste seg at PS4 versjonen av Call of Duty Ghost kjører 1080p direkte, mens XBOX One kun klarer 720p (blir oppskalert til 1080p). Spillsider er overlesset med videoer der man ser begge versjoner side og side, der man kanskje kan antyde et litt klarer og mer detaljert bilde på PS4 – men ellers svært likt.

xboxvsps42

Man har også videoer som sammenlikner grafikken til de nye konsollene med forrige generasjon (PS3 og XBOX 360), der man ser at grafikken på de gamle konsollene er mindre raffinert og mer grøtete, men at men ser stort sett det samme. Selv om jeg forstår at mange er opptatt av hva bra grafikk man får på neste generasjon spillkonsoller, så lurer jeg på om man ofte sporer av fra hva som er det viktigste når man spiller dataspill: Er dataspillet gøy, gir det deg glede og underholdning, får du oppleve noe unikt og noe du ikke har opplevd tidligere?  Kanskje debatten om Call of Duty Ghost burde heller ha fokusert på dette? Flere anmeldere mener at enspiller-delen av nye Call of Duty er rett og slett kjedelig. Mange mener at det virker som at de som har laget spillet mangler inspirasjon, og at det ser ut som at man bare stort sett har kopiert ting fra tidligere uten gi helt unike og eksepsjonelle opplevelser.

Jeg har tenkt litt på hva som gjør et dataspill til et godt dataspill de siste dagene. Når jeg flyttet midlertidig fra Norge i august, flyttet jeg også fra min PS3, XBOX One og Wii U med et ganske stort bibliotek av spill. Den eneste spillkonsollen jeg tok med meg var en PS Vita. I det siste har jeg stort sett spilt to spill på min PS Vita: Killzone Mercenary og Jax and Daxter: The Precursor Legacy (fra Jax and Daxter Collection). Disse to spillene er vanskelig å sammenlikne.

jakanddaxter0401

(skjermbilde fra Jak and Daxter Precursor Legacy)

Jak and Daxter er et som ble gitt ut til Playstation 2 i 2001, mens Killzone Mercenary kom ut i oktober i 2013. Killzone er mest sannsynlig det spillet på mobil plattform som har best grafikk til dags dato, mens man ser godt fra grafikken til Jak and Daxter at spillet er snart 12 år gammelt.

Killzone_mercenary_vita_4

(skjermbilde fra Killzone Merenary)

Killzone er den beste FPSen jeg har spilt på mobilplattform noen sinne og gir en utrolig fengende og engasjerende action opplevelse. Jax and Daxter er et veldig sjarmerende 3D plattformspill som har en åpen verden man kan utforske. Spillet lider av en del tekniske feil, blant annet problemer med styring av kamera (som var et ganske vanlig problem på starten av 2000-tallet). Som jeg vet, så er Jax and Daxter det aller første 3D plattformspillet som hadde en helt åpen sømløsverden uten innlasting av brett. Alt man ser i spilluniverset kan man faktisk besøke og oppleve. Dette var en stor revolusjon i sin tid. Grand Theft Auto 3 gjorde det samme det samme året, men i en litt annen spill-genre. Begge disse spillene er like i det at de var banebrytende teknologisk når de kom.

Spørsmålet om det er Killzone eller Jax and Daxter som er det beste spillet handler mye om smak. Selv om Jax and Daxter ikke er i nærheten i forhold til grafikk og teknologi, så gir dette spillet meg den beste spillopplevelsen av de to. Til tross for tekniske feil og litt utdatert grafikk, gjenoppdaget jeg en utrolig sjarme i Jax and Daxter. Karakterene var utrolig interessante og morsomme. Jeg fikk stadig lyst til å utforske mer spilluniverset fordi det var så innbydende. Jeg traff også til stadighet på nye kreative og morsomme utfordringer og oppdrag. Det var nesten som jeg merket all den kreativiteten, humoren og kjærligheten som spillutviklerne hadde lagt ned i spillet smittet over på meg. Flere ganger tok jeg meg selv i å le høyt eller lage godlyder av bare fryd etter jeg at jeg hadde oppdaget noe nytt. For meg, så mangler spill som Killzone og Call of duty varmen og sjarmen som spill som Jax and Daxter har. Disse spillene gir en utrolig action opplevelse og gir deg følelsen av at du er med i en hardbarka action film der alt rundt meg eksploderer og går opp i røyk. Det slike spill mangler for min del er å skape relasjoner til karakterene i spillet eller å skape nysgjerrighet og interesse for historien og omgivelsene i spillverden. Hver gang jeg ser et grønt kart zoome inn og ut, og en barsk mannsstemme forteller meg hvor terroristene er og hva de har gjort, så sovner jeg nesten. Det interesserer meg midt på leggen. Jeg finner meg ofte i å prøve å skippe disse sekvensene bare for å kunne spille selve spillet og blir irritert når jeg innser at dette er en forkledd loading skjerm.

SHOT_FACTORY_web

(loading screen fra Killzone Mercenary)

Poenget jeg prøver å gjøre her er at dataspill handler om mye mer enn grafikk og teknologi. For meg personlig, handler det om å skape gode og morsomme opplevelser – som oftest inkluderer å bli kjent med et spennende univers med karakterer og lokasjoner. Så lenge at dette er skrudd sammen på en god og konsistent måte, har det egentlig ikke så mye å si hvor detaljert og høyoppløselig grafikken er. Det er viktigere at grafikken har en stil som passer til universet, enn at alt er for eksempel fotorealistisk.

Mitt håp for den neste generasjon spillkonsoller er at fokuset vil være på å tilby unike og sterke spillopplevelser. Jeg håper at Microsoft og Sony ikke vil være så opptatt av å vise hva spillteknologien klarer i ytelse, men være mer opptatt av hva den kan brukes til. Dataspill skal ose av kreativitet og gode opplevelser. Dette får man ikke ved å lage blåkopier av forrige års dataspill med litt bedre grafikk. Heldigvis leder indi-utviklere en ny trend med dataspill som går i nye retninger der teknologien i seg selv ikke har hovedfokus. Det lover også godt at både Microsoft og Sony ønsker å stelle godt med indi-utviklere. I JoinGame er det også utrolig flott å se at det kommer stadig vekk nye Norske indi-utviklere som vil bidra til dette med innovative spill. Det blir spennende å se hvilke sterke, morsomme og gode spillopplevelser PS4 og XBOX One vil gi oss i framtida!

Alf Inge Wang, leder av JoinGame

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

