Bøker, Intervju, Nyheter, Spillforskning

Hvordan fungerer dataspillets brukergrensesnitt?

I den nylig utgitte boken Gameworld Interfaces skriver Kristine Jørgensen om hvordan dataspill kommuniserer til spilleren. I boken ser hun spillverdenen som et interaksjonssystem ment for spilling og som en fiktiv verden.

Jørgensen er førsteamanuensis ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Hun har tidligere både holdt foredrag på workshops og blitt intervjuet av JoinGame. I 2012 presenterte hun og Jørgen Tharaldsen en rapport om den norske spillbransjen i oppdrag fra produsentforeningen. Også i 2012, men i et mer personlig intervju, fortalte hun om rollen som spillforsker og litt om den nå utgitte boka.

– Hvordan vil du beskrive boka?

– Boken er en forskningsbasert monografi som presenterer en teori om forholdet mellom spillverden og systeminformasjon, og ikke en lærebok som sådan. Men den vil absolutt være relevant i alle fall for viderekomne studenter innen spillstudier, spilldesign, digitale medier og interaksjonsdesign som er interessert i emner tilknyttet dette.

I boka gjør hun det klart at digitale spill har funnet inspirasjon i flere medier, men at dataspill har også laget egne konvensjoner og bør behandles som et unikt medium med en egen funksjonell estetikk. Dataspill er en særegen form for virtuell verden med informasjonssystemer som støtter spillhandlinger og et miljø som støtter en fiktive hendelser. Du kan få en liten smakebit av boka på MIT sine e-boksider.

9780262026864

I oktober 2012 hadde JoinGame workshop i Bergen og Jørgensen holdet foredraget «Hva er forholdet mellom grensesnitt og spillverden i dataspill?«. Her snakker hun blant annet om forskjellen på dataspill med lite og mye informasjon på skjermen, fra spill som The Elder Scrolls V: Skyrim som skjuler mesteparten av informasjonen til spill som World of Warcraft hvor grensesnittet ofte er en tykk ramme rundt spillverdenen. Brukergrensesnittet er tilpasset sjanger og spillets kontekst og spillmekanikken endrer seg deretter. Grensesnittet i dataspill er informasjon og muligheter, for eksempel kart, helsenivå eller interaksjonsmuligheter som viser at du kan snakke med noen eller plukke noe opp. Jørgensen inkluderer også lyd i grensesnittet og har tidligere skrevet om behovet for ny terminologi for lyd i dataspill i artikkelen «Time for new terminology? Diegetic and non-diegetic sounds in computer games revisited.» (2010).

I slutten av januar skal Jørgensen igjen presentere informasjon om statusen til den norske spillbransjen. Denne gangen på JoinGames internasjonale konferanse på Voss. Konferansen er gratis og vil foregå 30. og 31. januar på kulturhuset i Voss. Meld deg på eller sjekk JoinGames wiki-side for mer informasjon!

– Har du noen tips eller erfaringer til andre akademikere som vil gi ut forskningen sin i bok-form?

– Tja, vanskelig å si. Å skrive en monografi er en veldig ensom prosess, og det er veldig forskjellig fra person til person – og prosjekt til prosjekt – hvordan det vil være. En ting som jeg kan anbefale er å søke støtte fra Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Jeg fikk stipend i 4 måneder av dem for å skrive manuskriptet, noe som er en veldig flott gulrot når man må jobbe med boken i helger, ferier og kvelder.

– Har du noen planer videre?

– For tiden holder jeg på med en søknad til Forskningsrådet. Og forhåpentligvis starte et annet prosjekt med Spillmakerlauget nå i vår.

Ønsker du å lære mer om hvordan brukergrensesnitt og spillopplevelse fungerer anbefaler vi å sjekke ut Jørgensens bok!

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: