Intervju, Spillforskning

Unge spillere og konstruerte kjønnsroller

I sjette del av intervjustafetten med spillforskere har JoinGame tatt en prat med Silje Hommedal som før sommeren leverte sin doktorgradsavhandling. Avhandlingen tar for seg konstruksjoner av kjønnsroller rundt dataspill hos unge kvinner og menn.

Hommedal skriver om sosiale konstruksjoner rundt teknologi, spill og kultur og viser gjennom intervjuer av unge menn og kvinner hvordan de selv lever med og bruker disse.

DSC_2917

Spillforsker Silje Hommedal

Hva inspirerte deg til å forske på dette temaet?
– I ei tidlegare undersøking fann eg at fleire unge kvinner underrapporterte si eiga speling sjølv om dei spelte mange av dei same spela som unge menn. I tillegg til at både jenter og gutar artikulerte førestillingar om at menn har eit «naturleg» forhold til mørke og valdelege dataspel.

Hommedal sier hun i flere år har spilt dataspill og dette har vært med på å skape en interesse for stereotypiske oppfatninger som er med på å skape forholdene unge kvinner og menn har til dataspill.

I avhandlingen finner Hommedal ulike grupper blant ungdommene. Dette er grupper som på ulike måter opprettholder eller ønsker å endre de konstruerte kjønnsrollene knyttet til dataspilling. Noen av disse konstruksjonene er at jenter skal spille spill innpakket i rosa, og gutter skal spille action- og skytespill.

Dataspill blir av mange sett på som unyttig tidsbruk og også blant ungdommene var det uttrykk for at «de burde gjøre andre ting» enn å spille dataspill.

Flere av de unge kvinnene uttrykker at de «heller burde gjøre noe annet» eller «gjøre aktiviteter som tar vare på eller forbedrer utseende». Har du funnet slike forestiller hos gutter eller menn?
– Den skyldfølelsen som her vert peika på har eg kome over hos både unge kvinner og menn, men det er i hovudsak dei unge kvinnene i mitt materiale som bruker dette mest til å forklare kvifor dei ikkje speler særleg mykje. Nokre av dei unge kvinnene brukte i hovudsak det at dei «hadde andre og viktigare ting å gjera» som til dømes skulearbeid eller tene pengar som ei forklaring på kvifor dei ikkje speler så veldig mykje dataspel. Nokre av dei mannlege informantane understreka at trening og fysisk helse (og i denne samanhengen utsjånad) var viktigare enn det å spela dataspel, medan ein ung mann gav uttrykk for å prioritera skule og jobb over speling då han oppfatta sjølve spelinga som veldig unyttig.

Forskning har vist at spillere er diversifiserte, og salgstall viser at både de populære, kjente spillseriene og mer sjangerutfordrende dataspill selger godt.Tror du dette har hatt noen innvirkning på spillbransjen?
– Til ei viss grad ja, for forsking som syner variasjon blant spelarane er i alle fall med og synleggjer dette, slik at ein gjer spillbransjen og samfunnet generelt meir oppmerksam på det. Fleire utgivarar har byrja å laga spel med fleire kvinnelege spelbare karakterar, noko som er veldig positivt. På den negative sida derimot vert flesteparten av desse kvinnelege karakterane framleis representert på ein stereotypisk og hyperseksuell måte.

 

Takk til Silje Hommedal og lykke til videre!

Neste forsker ut i serien er Sara Brinch ved NTNU!

Du kan lese enda et intervju med Silje Hommedal på forskning.no.

Diskusjon

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: – Imagonem - 16. august 2014

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: