Tema: JoinGame

JoinGame Workshop XVII: «Game platforms» (del 1)

18. september holdt JoinGame workshop i Oslo på Samfunnssalen. Det var omtrent 175 deltagere og en haug med spennende foredragsholdere. Alt ble filmet og opptakene vil bli lagt ut på joingame.idi.ntnu.no i løpet av kort tid. Klikk på bildene for å få dem større!

Flott, gammel grafikk
Etter en introduksjon av leder Alf Inge Wang tok Jimmy Maher oss gjennom historien til Amiga. Han fortalte om cracker-miljøene rundt Amiga og utviklingen fra undergrunnsspillutvikling til spillselskaper i både Norge, Sverige og Finland. I foredraget får Amiga æren av mye av hvordan vi bruker multimedia-datamaskiner i dag. I sin tid var Amiga-maskinene svært imponerende i både grafikk, lyd og ytelse og selv i dag er det lett å bli imponert som Maher viste med demoene «The Juggler» og «Boing». Mye av demoarbeidet var nært knyttet til rave-miljøet. Maher nevnte for eksempel den norske gruppen Spaceballs som etablerte seg på slutten av 80-tallet.

Jimmy Maher1

Jimmy Maher

Jimmy Maher2

Linker til videre informasjon om Amiga

Spillutgivelse er en kompleks kunst
Etter Mahers historiegjennomgang var det klart for James Portnows foredrag. Mange hadde sett frem til dette og han var svært populær hele dagen. Portnows foredrag tok for seg makedsføringssiden av spillutvikling og spillutgivelse. Portnow har selv mye erfaring med å utvikle og utgi dataspill og ønsker å lære uerfarne utgivere hvordan de kan gjøre det til en lønnsom business. Det er selvsagt ingen enkel oppskrift på dette, men Portnow har mange gode tips og er ivrig etter å engasjere publikum og la dem delta.

James Portnow2

Det er viktig å tenkte taktisk når man ønsker å få ut informasjonen om sitt kommende spill

James Portnow1

James Portnow

Portnow var også ivrig under diskusjonene om utgivelse under Shahid Ahmads foredrag. Ahmad er senior business development manager ved Sony Computer Entertainment Europe.

Shahid Ahmad1

Shahid Ahmad

Shahid Ahmad2

«Do you really want to do this?»

Shahid Ahmad3

Mye å huske på for spillutviklere

Shahid var også veldig klar på at det er ingen lek å få gitt ut dataspillet sitt, spesielt ikke som fullstendig indie. Han gikk gjennom en haug med punkter som det er nødvendig å gjøre og ga publikum en innføring i Sony Playstations arbeid med indie-utviklere og hva slags hjelp det går an å få. I tillegg til å være et veldig spennende foredrag var Shahid også utrolig morsom, så det anbefales å sjekke det ut når det blir lagt ut!

Andre del av bilder fra workshopen kommer kl. 14!

Diskusjon

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: JoinGame Workshop XVII: «Game platforms (del 2) | «JoinGame for spill-Norge - 22. september 2014

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: