Tema: JoinGame

JoinGame Workshop XVII: «Game platforms» (del 2)

Tidligere i dag presenterte vi Jimmy Maher, James Portnow og Shahid Ahmad. I andre del av bilder fra workshopen 18. september begynner vi med norske Ravn Studio ved Nils Anderssen og June Jenssen.

Nintendos høye kvalitetsnivå

Ravn Studio1

Ravn Studio har klare retningslinjer for hva de utvikler.

Anderssen og Jenssen snakket om utviklingen av spill for Nintendo DS og 3DS. For Nintendo er det veldig viktig at produktene de gir ut er av svært høy kvalitet og ikke har bugs og programmeringsfeil. Kontrollene for de samme genrene skal være like slik at det skal føles kjent for spillere, det skal ikke være noe gjetting og det skal ta kort tid å sette seg inn i.

Ravn Studio2

Det viktige seglet fra Nintendo som krever ansvarlige og gode arbeid.

Både spillet og papirarbeidet er like viktig for Nintendo, så dermed går det mange timer til å teste spillet og gjennomlesning av papirarbeidet. For designet er det en utfordring av maskinen har begrensede tekniske detaljer og to skjermer.

Ravn Studio3

2D-bilde som oppfører seg som 3D i Pippi-spillet.

Utviklingsverktøy

Joe Robins fortalte om Unity, og hvordan han startet arbeidet der.

Joe Robins1

Joe Robins

Fokus lå på indie-utvikling i Unity og også multiplatform.

Joe Robins2

Robins skulle vise frem Unity 5, men det krasjet dessverre under presentasjonen. Du kan se det fungere en liten stund i videoen som vil bli lagt ut.

Fortjeneste i free to play-spill

Utvikling på multiplatform var også relevant i Jørgen Tharaldsens foredrag. Han oppretter av og utvikler for MegaPop som har gitt ut spillet Trolls vs Vikings.

Jørgen Tharaldsen1

Jørgen Tharaldsen og Trolls vs Vikings.

Tharaldsen gir en flott gjennomgang av utfordringer, ulemper og fordeler med spillutvikling over flere plattformer. Det er mye arbeid med de ulike nettbutikkene og de ulike buildene. Spesielt det å få tilgang til alle de ulike apparatene det blir utviklet til og få prøvd spillet er vanskelig. Dermed blir det viktig med testgrupper

Jørgen Tharaldsen2

Presentasjonsdesign for lansering på Apple/iOS.

MegaPops mål er å skape fortjeneste av sitt free to play-spill og har en taktisk innføring av reklamer i spillet.

Etter en kort Q&A og avslutning ved Alf Inge var workshopen ferdig. Det vil bli gitt informasjon på Facebook og Twitter når videoene er tilgjengelig!

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: