Happenings, Konferanse

Oppsummering av Konsoll 2014 (del 2)

Den første dagen av Konsoll ble avsluttet med en fest og auksjon og svært fornøyde konferansedeltagere. Begge dagene hadde også workshops med Dirtybit, Emmy Jonassen, Luke Dicken og Lee Petty. Dag to ble introdusert av Emmy Jonassen som ga oss en vitenskapelig innføring til markedsføring.

Emmy Jonassens foredrag fra 2013 er blitt svært populært og hun var nå tilbake for å ha et foredrag som kan fungere som en forløper for det i fjor. Emmy Jonassen er grunnlegger av Indie Game Girl som tilbyr markedsføringshjelp til indieutviklere.

Det viktigste for henne er å få folk til å forstå at markedsføring ikke handler om deg selv. Det handler om fremmende, viktige fremmede, som du skal overtale til å kjøpe ditt produkt. Du må overbevise dem hvorfor de vil like spillet ditt, ikke hvorfor du tror de vil like det.

IMAG0108

En vitenskapelig bruk av markedsføring er viktig for å gi ditt produkt en god sjanse i markedet.

IMAG0112_BURST001

Linker for å finne informasjon om hva slags målgruppe ditt spill skal treffe og hvordan finne dette ut.

Forstå at spillet ditt er i et konkurransemiljø og gjør deg dermed kjent med konkurrentene. Skaff deg kjennskap til disse spillene og sammenlign ditt spill. På denne måten lærer du hva akkurat ditt spill har å tilby og det kan dermed skapes en markedsføring rundt det.

Lederrolle i onlinespill
Luke Dickens foredrag kalte han en terapitime og han fortalte om en mørk periode av livet hvor han spilte (for) mye EVE Online. Han fortalte hvordan han ble kastet inn i et miljø med en imponerende infrastruktur og etter noen dagers spilling ble han leder av en gruppe spillere fordi den egentlig lederen hadde plutselig forsvunnet. Dette var en svært berikende erfaring når det gjaldt å ha kontroll på mye informasjon og delegere oppgaver.

IMAG0118

Luke Dicken på Konsoll 2014

Dicken fortalte om viktigheten med kommunikasjon i gruppearbeid og det å stole på at andre får gjort det de er satt til å gjøre. En leder kan ikke gjøre alt selv, men det er lederen som må ta på seg alt ansvaret hvis ting går skeis. Gjennom erfaring finner man sin egen lederstil og det er viktig å være tro mot seg selv både for sin egen del og gruppas beste.

Dicken er også involvert i International Game Developers Association som blant annet tilbyr stipend for indieutviklere.

Analoge muligheter i dataspill
Etter lunsj fortsatte Anna Marsh fra Lady Shotgun Games dagen med et foredrag om analoge muligheter i dataspill. Hennes foredrag handlet om mekaniske muligheter i dataspill hvor det blir delt inn i høylevel og lavlevel. Høylevel mekanikk er når spilleren kan velge utseende, personlighet og interesser for karakterene. Lavlevel er valg av våpen, bevegelser og hvordan de slåss.

IMAG0124

Anna Marsh på Konsoll 2014

Hun har en sakkosekk-teori hvor hvis man har for mange analoge muligheter i spillet (for mange kuler i sakkosekken) så blir det ubrukelig, og det samme med for få analoge muligheter.

Den sosiale den av spillproduksjon
Det siste foredraget ble holdt av Mattis Delerud fra Team DOS. Delerud og teamet har akkurat gitt ut spillet Size DOES Matter og han fortalte om viktigheten med å snakke pent om produktet ditt, snakke om det med engasjement og kjærlighet. For at andre skal kunne bli engasjert i produktet ditt så må du først være engasjert i det.

Han er også veldig klar på at dette er hardt arbeid og at mye av tiden går med på å snakke med folk, og da mener han alle slags folk uansett. Den norske spillbransjen er liten, gode nyheter blir raskt spredt og dårlige nyheter enda raskere. Det er viktig å være en ålreit person som skjønner at man kan lære noe av alle, folk vet ofte selv ikke hva de vet.

IMAG0128

Mattis Delerud på Konsoll 2014

Delerud mener også rollemodeller er kjempeviktige, de trenger ikke en gang være virkelige, fiktive fungerer også fint.

I det lille norske spillmiljøet handler det å bli kjent ofte om å være der, snakke med folk og bruke sosiale medier. Dette kan også brukes til å strekke seg utover den norske grensen selvsagt. Delerud oppfordrer til å dra på spillkonferanser og alltid ha pitcher klare. Ha en 5 sekunders pitch, en 30-60 sekunders pitch og en 10 minutters pitch. Han påpeker at du ikke alltid vet når du vil trenge dem og det er da det er viktig å ha dem klare!

Slutten på konferansen
Selv om Mattis Delerud var siste foredragsholder var det ikke slutt på konferansen; enda var det en Q&A med Emmy Jonassen, Anna Marsh, Leanne Bayley, Alex Trowers, Mattis Delerud, James Portnow og Fredrik Sundt Breien og helt til slutt var det Dragon’s Den ledet av Bjarne Rene.

Q&A

Q&A med fra venstre Emmy Jonassen, Anna Marsh, Leanne Bayley, Alex Trowers, Mattis Delerud, James Portnow og Fredrik Sundt Breien

Diskusjon

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: Oppsummering av Konsoll 2014 (del 1) | JoinGame for spill-Norge - 20. oktober 2014

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: