Happenings, Konferanse, Spillforskning

Spillforskning på Medieforskerkonferansen 2014

Den norske spillutviklingsbransjen er i vekst og vi kan se lignende tendenser i spillforskningen. 23. og 24. oktober var det Medieforskerkonferanse i Trondheim hvor det var en egen gruppesesjon for dataspill. Her ble det lagt frem kommende forskning fra blant annet Universitetet i Tromsø, Høyskolen i Hedmark og Universitet i Oslo.

Medieforskerkonferansen 2014 var ledet an av NTNU og arrangørene Guri Hanem, Asbjørn Tiller, Jon Raundalen og Sara Brinch ved Institutt for kunst- og medievitenskap.

Ønske om mer forskning
Spillforsker Torill E. Mortensen var en del av panelet på fredagen og mener Norge har et behov for flere spillforskere. Hun poengterer blant annet det at hun selv og andre velger å dra utenlands for å forske på dette feltet er et varseltegn.

Selve Medieforskerkonferansen hadde WWW (20 år med WWW – perspektiver og konsekvenser) som hovedtema og det var lite dataspill å skimte i hovedopplegget, men gruppesesjonene på torsdag og fredag hadde egne spillforskningsgrupper. Ordstyrer her var professor Faltin Karlsen ved tidligere NITH, nå Westerdals Høyskole – Oslo School of Arts, Communication and Technology.

Spillkarakterer, tekst og spillvideoer
Først ut i dataspillforskningsgruppen var Kim Johansen Østby som er stipendiat ved Universitet i Oslo. Han skal skrive sin doktorgradsavhandling om representasjoner og homofili i Mass Effect– og Dragon Age-spillseriene. I Mass Effect-spillene har vi blant annet sett en forsiktig utvikling rundt romantiske relasjoner frem til det tredje spillet hvor de har med en homofil karakter.

Videre presenterte Egil Ertesvåg en artikkel hvor han undersøker tekstens rolle i dataspill. Her trekker han frem teksten som informasjonskilde til både spillmekanikkfunksjoner og spillverdenen, og teksten kan også være en historieforteller. Tekst er også en måte å understreke hva slags informasjon som er viktig å få med seg i dataspill.

Kristoffer Fjællingsdal ved NTNU la frem en tekst basert på sin masteroppgave om Let’s Play. Han har brukt en psykologivinkel til å forske på det sosiale og nostalgiske aspektet ved Let’s Play-videoer og hva slags muligheter dette gir til spillere og tilskuere.

Spillrealisme og opplevelser
På fredagen var den første teksten av førsteamanuensis Holger Pötzsch ved Universitet i Tromsø. Han skriver om selektiv realisme i dataspill og legger vekt på hvordan  hyperrealistiske 3D-simuleringer alltid med nødvendighet må abstrahere bort deler av en forutgående virkelighet. Politisk interessant blir denne selektiviteten når den for eksempel systematisk underkommuniserer langsiktige konsekvenser av krig og vold. Med bakgrunn i analyser av Spec Ops: The Line og The Last of Us argumenterer han så for en estetisk tilnærming til spill som kan, og i forhold til fremstilling av krig og konflikt kanskje bør, være mer enn oppslukende underholdning.

Den siste teksten var fra stipendiat Håvard Vibeto som skriver din doktorgradsavhandling ved Høgskolen i Hedmark. Vibeto skriver om spillopplevelser og skal presentere fem ulike former i sin avhandling.

PS.
Undertegnede, Kristina Halvorsen, la også frem en artikkel på konferansen basert på min masteroppgave. I denne artikkelen tar jeg for meg begrepene ludonarrativ dissonans og konsonans og som går ut på hvordan spilldesign, historien og reglene arbeider sammen for å gi innlevelse, innflytelse og flyt i spillopplevelsen.

Foto: Institutt for kunst- og medievitenskap – NTNU

Advertisements

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: