Intervju

Troll, hekser og kortspill

Trollpants er et spillutviklingselskap plassert i Oslo. Her jobber 9 menn som har bachelorutdanning fra tidligere NITH. JoinGame har snakket med Raymond Gulbrandsen som er programmerer og presseansvarlig i selskapet.

Starten med å skape bedriften

Hvordan falt navnet på «Trollpants»?
Før vi stiftet selskapet brukte vi noen timer til å komme på navn som virket norske. Vi samlet inn navneforslagene og skrev dem på en tavle. Deretter gikk vi gjennom navnene i fellesskap, diskuterte litt og luket ut de dårligste kandidatene. Dette fortsatte i flere runder.
Etter dette gikk vi over ett og ett navn, og målte for kriterier som hvor lett det er å huske, hvor lett det er å uttale på engelsk, hvor mange treff det har i Google, om det har noen pek til norsk kultur, og så videre. Noen av de siste navnene vi satt igjen med var Wizard Lizard, Lazer Bear, Framheim (etter Roald Amundsens base på Antarktis), Frostrøyk, og Trollpants. Trollpants vant mot Wizard Lizard med én stemme, men Wizard Lizard lever fortsatt, blant annet gjennom gravstøttene i Witch Wing.

Du kan lese mer om hvordan de startet opp i et blogginnlegg på deres nettside.

Skjermbilde fra Witch Wing.

Skjermbilde fra Witch Wing.

Witch Wing var gjengens første utgivelse og spilleren styrer en heks som skal samle gull og edelstener og unngå å kjøre inn i spøkelser, edderkopper og annet. Mobilspillet kan spilles gratis i sin helhet og kan lastes ned på Google Play og iTunes Apple Store.

TeamPhoto_trees

Gjengen i Trollpants. Fra venstre til høyre øverst: Bendik Klomsten (Artist), Tom Bagstevold (Sound and Game Designer), Karstein Røsnes Ersdal (CEO), Jan Ivar Z. Carlsen (Technical Artist), Fredrik Samuelsen (Artist). Fra venstre til høyre nederst: Ole Edvard Berg Lergen (Game Designer and Artist), Sindri Jóelsson (Programmer), Raymond Gulbrandsen (Programmer), Jan Arild Brobak (Programmer). Foto: Linda Serigstad Jensen

Business og identitet

Norge er et lite land med ganske ung og liten spillbransje. Det er for mange vanskelig å finne sin nisje og sitt publikum. Emmy Jonassen har en del erfaring med indiespillutviklere som sliter med dette og kommer med noen tips i sitt foredrag som hun holdt på Konsoll i Bergen. Jonassen mener det er viktig at spillutviklere klarer å distansere seg fra sin lidenskap og får gjort markedsføring om til vitenskap. Hennes foredrag heter It’s Not About You og du finner den her på Spillmakerlaugets YouTube-side.

Trollpants har valgt å markere seg som en spillutvikler som vil gi spilleren det de vil ha ved å basere seg på egne erfaringer og brukererfaringer. Mottoet deres er «We take the candy out of mobile games» og henviser til det økende presset fra free-to-play-spill om betaling for videre spilling.

Føler dere mottoet «We take the candy out of mobile games» hjelper til å la målgruppen deres identifisere seg med deres selskap?
– Det er det vi håper på. Siden vi lager flere, mindre spill er det viktig for oss at folk har et forhold til Trollpants, helst et godt et. Vi vil at spillerne våre skal stole på at våre spill er verdt pengene. Alle våre spill kan nytes i sin helhet uten å betale for noe – med mindre spillet koster penger å kjøpe, selvfølgelig.

Gruppen har blant annet praksis-erfaring fra Egmont Publishing og Ravn Studio, og deres arbeidsstrategi nå i selvstendig spillselskap er å produsere mange små spill og få erfaring gjennom ulike prosjekter.

Norsk spillutvikling har fått kritikk for å fokusere for lite på business, sist i en video fra Extra Credits. Trollpants har to grupper i selskapet som hver for seg (for det meste) jobber med utviklingen av ulike spill.

Er dette med på å skape et mer business-engasjement rundt arbeidet?

– Etter at vi la om til å lage spill med mindre omfang og delt oss i omtrent to grupper har det definitivt blitt mer fokus på å tjene nok penger. Alle spillene vi lager går gjennom en rekke «gates», hvor vi vurderer det etter en rekke kriterier. Dette er for eksempel hvor lang tid det vil ta å fullføre utviklingen, om det er noen lignende spill som tjener penger og om vi klarer å markedsføre det. Det er en gate mellom hvert stadie, og de forskjellige stadiene er: konsept, prototype, utvidet prototype og produksjon.

Spillselskapets andre utgivelse er spillet 52 Swipe Up som kom i desember til Android– og iOS-enheter. Dette spillet skal utfordre hukommelsen og blir gradvis vanskeligere jo lenger ut i en spillrunde man kommer.

51swipeup

Startside og eksempel på spilleregler for 52 Swipe Up.

Kreative utløp

Når business blandes med lidenskap må en del idéer og ønsker legges bort. For å få utløp for en del av kreativiteten som ikke blir brukt har Trollpants arrangert en intern game jam. De arrangerte dette i november i fjor etter utgivelsen av Witch Wing til stor glede for de ansatte. Gjengen delte seg i to team og arbeidet under temaet «memory loss». Les hva Tom Bagstevold forteller om det på bloggen til Trollpants.

Diskusjon

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: Two New Mobile Games On The Horizon - 20. januar 2015

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: