Intervju, Nye spill

Moondrops fargerike paletter

 

Moondrop er et lite indieselskap som er bosatt i Hamar, og en del av Hamar Game Collective. Spillutviklerselskapet har vunnet NM i Gameplay to ganger, i 2011 og 2014, og har gjennom spillutgivelsene presentert en spesiell visuell stil. Inspirert av skyggeteater bruker de i spillet Amphora et vidt fargespekter til å formidle følelser og historiefortelling.

Fra konsulentbedrift til eget spillselskap

Moondrop har 2 fulltidsansatte og de ga ut sitt første kjøpe-spill, Amphora, i november i fjor. Amphora blir ofte lagt merke til på grunn av den spesielle stilen med mye farger, lite detaljer og en kommunikasjon som foregår gjennom handlinger og ikke ord. Spillselskapet består av Andreas Fuglesang (CEO og programmerer) og Stig-Owe Sandvik (designer og kunstner). JoinGame har snakket med dem om kunstnerisk inspirasjon, oppstartfasen og fremtidsplaner.

logo_dark_transparency

Moondrops logo.

Hvordan startet dere Moondrop?
– Vi var tre venner fra studiene på Høgskolen i Hedmark som ville starte bedrift med mål om å utvikle spill på heltid. Vi bestemte oss for å gjøre oppdrag for å få litt kapital og erfaring med å drive egen bedrift. Etter hvert begynte vi å utvikle det konseptet som skulle bli Amphora, men det var ikke før vi vant “NM i Gameplay” i 2011, og rett etter fikk tilskudd fra NFI at vi virkelig kunne begynne med vår egen produksjon.

Den omtalte tredjemannen, Kenneth Aas Hansen, er ikke lenger en del av spillselskapet, men har fortsatt en nær tilknytning. Moondrop ble dannet i 2009 og i 2011 vant de NM i Gameplay med spillet Kesper’s Keep (link til spill i nettleseren). I dette spillet kan man også se Moondrops fascinasjon for farger. De forteller videre;

– Over tid har vi sakte gått fra å være en konsulentbedrift over til en ren spillbedrift, noe som har vært mulig med tilskudd fra NFI, Innovasjon Norge, og pengene vi har vunnet gjennom “NM i Gameplay”. Vi fikk også gjennom inkubasjon i Hedmark Kunnskapspark mye hjelp med bedriften, og det har også hjulpet å samlokalisert med Krillbite Studio og Sarepta Studio som etter hvert førte til det som i dag er Hamar Game Collective.

ss_baa639bf7f626c9f7e3eae7a6ff5a873474bd421

Skjermbilde fra Amphora.

Med ønske om å skape noe eget

Hva inspirerte dere til å skape den visuelle stilen?
– Det er flere som prøver å fortelle historier igjennom gameplay, men vi hadde ikke sett noen gjøre det på akkurat denne måten, og siden vi liker å utforske nye muligheter innen spill, så gjorde det motivasjonen stor for å lage spillet rundt dette konseptet. 

– Vi var fascinert av idéen om å gjøre slike visuelle uttrykk spillbare, og dermed ta et skritt vekk fra den mer tradisjonelle spill-estetikken. Det er spesielt spennende å bruke farger til å formidle informasjon om sinnsstemning og symbolikk. Man må så klart ha en harmonisk stil der hvert element i spillet tilfører noe for opplevelsen, men hvis man holder tungen rett i munnen kan farger bidra til mer variasjon og dybde i likhet med musikk.

– Amphora er inspirert av skyggeteater så stilen er påvirket av hvordan lys oppleves gjennom fargede (malte) lerret der skygger fra figurer blir kastet. Med teknologi har vi i tillegg kunne tatt kunstneriske friheter med personlig smak.

Har det vært noen utfordringer med utviklingen av fortellingen uten ord?
– Vi har kanskje et litt anstrengt forhold til tekst og mellomsekvenser. Når et spill tar vekk kontroll fra spilleren for å vise historie lurer vi ofte på hvorfor vi ikke fikk gjøre dette selv. Vi er derimot ikke imot å bruke det som virkemiddel og vi er klar over effekten det har, men det er et valg vi har tatt og handler om hvordan vi oppfatter spillmediets, og våre egne, styrker.

– Utgangspunktet og erfaring fra tidligere er at vi har laget spill uten noen spesiell historie, så den overgangen har vært ganske utfordrende. Å få folk til å skjønne hva som skjer i historien, og at det samtidig er spillbart uten å repetere seg selv, er en av de største utfordringene vi har hatt. Det betydde blant annet at spillet ble noe kortere enn planlagt, og en opplevelse vi ikke har lyst til å gjenta med det første.

ss_6c024ed4c2712ecf86934eb2e8747f9c76a5341b

Skjermbilde av Amphora.

 

Fremtidsplaner

Hva arbeider dere med nå for tiden?
– Det er en del arbeid selv etter å ha utgitt et spill, så det er fortsatt noe å gjøre i forbindelse med Amphora. Vi har også såvidt startet med førproduksjon på Degrees of Separation, som var  spillet vi vant NM i gameplay med i 2014. Det blir mer tradisjonelt i design enn Amphora, med kortere utviklingstid. Vi tror likevel de fleste kommer til å kjenne igjen at det er vi som har laget det. Med sterke farger og historiefortelling via gameplay, om enn på en litt annen måte.

Hvis du er nysgjerrig på det kommende Degrees of Separation kan du ta en kikk på det her hvor Moondrop har bilder og spillversjonen fra NM i Gameplay.

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: