Intervju

Spillutviklere som ønsker å skremme deg

 

Du beveger deg gjennom skogen med kun en lommelykt og du vet ikke om lydene rundt deg betyr fred og ingen fare eller at du når som helst kan se noe du helst ikke vil se. Høres det kjent ut for et skrekk-plott? Vel, Antagonist ønsker å ta det til et nytt nivå.

Naturlig uhygge

Antagonist er et spillutviklerselskap i Oslo som består av et femmannskjerneteam og en del andre deltidsarbeidere og innleide. Et av deres hovedmål er å gjøre folk redde for skogen igjen med spillet Through the Woods. Spillutviklerne ser det ikke som godt nok med såkalte jump-scares, de vil gi spilleren en sjelsettende frykt som varer. I tillegg går de nytenkende frem ved at historien utvikler seg gjennom dialog i et avhørsrom og forteller et mysterium om en mor og hennes sønn. JoinGame har snakket med Ole Helland (co-founder, creative director og game designer) som forteller om Through The Woods og de kommende siste utviklingsmånedene.

Gang_Cropped_antagonist

Antagonist fra venstre; Ole Erik Furu, Ole Helland, Anders Hillestad, Torstein Vien, Torje Dreng Andersen, Stian Mofossbakke Schüller og Dan Wakefield.

Logo-antagonist

Mye å gjøre, men mye engasjement

Through the Woods er planlagt for release i begynnelsen av 2016 og Antagonist har arbeidet med prosjektet siden 2013. Helland forteller om en gjeng som fortsatt har mye å gjøre, men er motiverte til arbeidet fremover og spesielt gleder seg til Game Developers Conference (GDC) i San Francisco i mars.

– I mars skal vi på GDC i San Francisco med nesten hele teamet. Her skal vi ha klar en ny demo med større fokus på narrativ enn det vi har hatt med oss på tidligere konferanser. Videre frem i år skal vi på Nordic Game Conference, Konsoll og ikke minst JoinGame. Vi var blant annet nettopp på Oslo Fright Fest som de eneste spillutvikler blant en rekke filmskapere, og følte oss godt tatt i mot der. Det viser at man kan tenke litt utenfor boksen av hvor man faktisk kan vise frem spillet sitt. Alt etter sjanger, selvsagt.

Horror-hemmeligheter

Antagonist er ganske hemmelighetsfulle rundt historien i spillet og ønsker naturlig nok ikke å spolere noe for fremtidige spillere. I omtalen av spillet fokuserer de mye på sanseopplevelsen til spilleren. Har de tenkt noe på utvikling til virtual reality?

– Vi håper at dette også skaper en større følelse av sympati for karakteren og ikke minst den situasjonen hun er i. Men jo, selvsagt har vi vurdert VR-teknologien, men finner ikke bruksområdet for det vi ønsker å fortelle med dette spillet. Muligens det kommer senere ved en annen anledning!

Hvorfor ønsker dere å gi noe nytt til horror-genren?
– Vi er strengt talt litt lei av spill i samme genre som mer eller mindre er bygget rundt dette med jump-scares. Vi vil gi folket et uhyggelig gufs som sitter igjen etter spillet er ferdig. Vi er dessuten veldig stolt over metoden vi forteller historien i spillet på, der avhøret mellom en etterforsker og hovedkarakteren forteller og reflekterer over valgene som spilleren gjør.

through the woods-icon

Through the Woods-ikon.

Starten og Greenlight

Anders Hillestad og Ole Helland grunnla Antagonist på deres andre år av bacheloren ved NITH. Dette ble gjort i sammenheng med deltagelse i Dare to Be Digital 2013. På tampen av 2014 ble Through the Woods godkjent gjennom Valves Greenlight og vil dermed bli tilgjengelig på Steam når det er ferdig.

Spillutviklerne er aktive i å skrive blogginlegg og dekker alt fra favorittspill, kunstinspirasjon og musikk. Du kan også få en kort introduksjon til karakterkonseptet til moren.

z_20141013_163120

Spillutviklingsarbeid (viktig med flytende energi).

Hvordan ser dere for dere det norsk spillutviklingsmiljøet fremover?
– Norsk spillutvikling har eksplodert i de siste 5 årene og vi ser ingen grunn til at det kommer til å roe seg med det samme. Rammeverkene for nykomlinger (og nyetablerte veteraner!) blir stadig bedre, men det er fremdeles mange om benet. Likevel ser vi tendenser til dugnadsaktige tiltak fra enkeltpersoner som Kaja Hench Dyrlie og Linn Søvig, samtidig som grupperinger som Spillmakerlauget, Hamar Game Collective og Bergen Game Collective hjelper til med å samle og fronte spillutviklere fra landet vårt. I Antagonist, og ikke minst gjennom Spillmakerlauget Øst, ønsker vi selvfølgelig å være med å etablere et lignende tilbud som Hamar og Bergen har her i Oslo, selv om akkurat nå er det Through the Woods som står i fokus.

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar