Intervju, Nye spill

Lager apper beregnet på barn med kommunikasjonsproblemer

Superplus er et utviklerselskap plassert i Tromsø som arbeider med å lage applikasjoner til barn med spesielle behov. JoinGame har snakket med Kim Daniel Arthur om deres kommende kommunikasjonsapp SuperSpeak.

Arbeider med hjertet og hodet

De ønsker å gjøre kommunikasjon enklere for barn som har vansker med dette, og kunne gjøre dem sikrere på seg selv og miljøet rundt dem. I Superplus-teamet er det lærere, psykologer, spillutviklere og foreldre. Verdiene i Superplus er at det skal være barnet først, det skal være enkelt, det skal være lekent og det skal være tilpassingsmuligheter.

1622851_796056737115364_7734485049119719339_n

Skjermbilde av SuperSpeak

Setter brukerne først

Hvor lenge har dere jobbet med SuperSpeak?
– Siden september 2014 sånn omtrent. Vi jobbet tett med brukerne i starten for å forstå behovet i markedet på best mulig måte. Vi utviklet forskjellige prototyper som vi testet og tweaket basert på observasjon av bruk og direkte tilbakemelding. Parallelt med dette bygget vi opp teamet i Superplus og var heldige å få med ingeniørene og utviklerne Stian Hansen og Marius Utheim etter sommeren 2014. Dette ble direkte utløsende for oss som selskap og vi kom godt i gang med implementeringa av SuperSpeak.

Stian Hansen, sammen med Kim Daniel Arthur, var en av grunnleggerne av spillselskapet Playfish som ble kjøpt av EA i 2009.

Kim-Daniel-Arthur

Kim Daniel Arthur

SuperSpeak kommer både til Android og iOS, men i førsteomgang ønsker Superplus å begrense antall plattformer for å minske mulighetene for tekniske feil og dermed bedre brukeropplevelsen. Dette er bare starten til Superplus. Fult fokus ligger nå på å få en best mulig applikasjon både for å gi best mulig opplevelse for brukerne og legge et godt foretningsgrunnlag til videre utvikling.

Informasjonen til Superplus og deres websider er på engelsk, sikter dere kun mot det engelsktalende markedet, eller skal dere lansere på norsk også?
– Vi skal nå ut globalt, så det blir i Norge også. Vi har valgt å jobbe aktivt mot det amerikanske markedet som det første siden det vil være et av de største markedene for oss i fremtiden. Vi ønsket ikke å bli for opphengt i det norske markedet i starten, vi trenger et globalt perspektiv for å lykkes langsiktig og vil starte direkte i det internasjonale markedet.

10959863_796056743782030_4308503647656648382_n

Skjermbilde av SuperSpeak

Hvordan foregår testarbeidet deres og hvordan skiller det seg fra «vanlig» testing av dataspill?
– Vi har vært veldig opptatt av å inkludere brukere helt fra starten av prosessen. Det er så utrolig viktig at vi treffer behovene på tvers av barn, foreldre og lærere, noe vi har lagt stor vekt på fra dag én. En del av filosofien vår er å sette barna først i alt vi gjør, så vi har tvunget oss selv til å være så brukerorienterte som mulig for å oppnå dette. Vi synes vi har fått dette til godt ved å la brukerene delta i design av alt fra beskrivelse av funksjonalitet til faktisk hands-on tegning av forslag til brukergrensesnitt i appene. Det har vært veldig lærerikt, og høyst nødvendig, for oss som kommer fra spillindustrien og inn i et nytt fagområde, brukergruppe og rett og slett en helt ny verden.

– Det er veldig mye av tankesettet rundt spill og spillutvikling som kan overføres til utviklingen av applikasjoner for barn med spesielle behov, men samtidig krever det at man er åpen for nye retninger og tanker når det gjelder utformingen av produktene.

– Den funksjonelle og tekniske testingen på slutten av utviklingen er veldig lik det vi er vant med fra spillverden, det eneste å nevne er at det blir veldig mye mer brukergrensesnitt og annen type interaksjon og tankesett for den målgruppen vi henvender oss til. Vi har vært mer nøye på å forenkle i alle ledd en vi har vært tidligere.

Er du nysgjerrig på hva SuperSpeak er og hvordan det fungerer? Ta en titt på Superplus sin blogg hvor de går gjennom tips om hvordan starte bruken av SuperSpeak.

Vekst i Tromsø

Høsten 2013 var JoinGame i Tromsø og arrangerte workshop der for første gang. Vi ble godt tatt imot og så et sprudlende og engasjert miljø.

Hvordan er spillmiljøet i Tromsø nå?
– Akkurat nå er en veldig spennende tid for spillmiljøet i Tromsø. Vi har blitt 4 bedrifter samlet i et bedriftsnettverk hvor vi jobber sammen for å nå ut med nye spill og konsepter både nasjonalt og internasjonalt. Vi har også nylig startet opp Tromsø GameLab sammen med Universitetet i Tromsø for å la enda flere få gleden av å lære seg å lage spill. Vi har store ambisjoner som bedrifttsnettverk og har trua på en større og sterkere spillindustri i Tromsø og resten av landet.

Kim Daniel Arthur er også en del av Flow som fokuserer på nettverk og samarbeid basert i medlemskap.

Det er svært gledelig for JoinGame å se denne utviklingen og vi er spente på hva som skjer videre!

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: